Digitale waarde Spinnin’ Records boven de 40 miljoen euro

Amsterdam, 9 maart 2016 – De online netwerken van Nederlandse Spinnin’ Records, met meer dan 23 miljoen fans en volgers, vertegenwoordigen een potentiële waarde van ruim 40 miljoen euro. Dat stellen Denis Doeland, directeur van DDMCA, en Pim van Berkel, lecturer bij Nyenrode, op basis van een uitgebreide data-analyse.
Met dj’s als Martin Garrix en Hardwell en labels als Spinnin’ Records vervult Nederland een voortrekkersrol als het gaat om digitalisering van de dance-industrie. Nieuwe digitale businessmodellen zorgen ervoor dat de omzet van de totale dance-industrie dit jaar naar verwachting toeneemt tot 7 miljard euro. Bij de waardebepaling van organisaties is een steeds grotere rol weggelegd voor het waarderen en berekenen van het zogenaamde ‘digitale vermogen’. Uit een analyse van digitaal strateeg Denis Doeland en financieel expert Pim van Berkel komt naar voren dat het digitale vermogen van Spinnin’ Records in potentie boven de 40 miljoen euro ligt.
Totstandkoming waardering
Spinnin’ Records heeft inmiddels ruim 23 miljoen fans in totaal over verschillende kanalen (Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, Google+ en Soundcloud). Dat is een groei van 35% ten opzichte van 2015. Op basis van het netto aantal profielen – er zit ook overlap tussen de verschillende kanalen – en de bijbehorende data is de waardering van 40 miljoen euro tot stand gekomen. Dat is zo’n 4 euro per profiel. In vergelijking met wat in het verleden betaald is bij overnamen van Instagram en WhatsApp door Facebook of Minecraft door Microsoft (respectievelijk 28 en 14 oplopend tot 40 euro per profiel) is dat relatief conservatief gewaardeerd.
Van Berkel licht toe: “Traditionele waarderingsmethoden houden nog geen rekening met de door een organisatie verrijkte data en gebruikersprofielen. Het feit dat Spinnin’ inzicht kan hebben in gegevens van miljoenen profielen zegt meer over hun potentiële kasstromen dan bijvoorbeeld haar huidige financiële positie zoals weergegeven op de balans. Een grote hoeveelheid relevante fanprofielen biedt enorm veel potentie voor additionele verdienmodellen in de nabije toekomst. Zeker doordat social media niet alleen demografische gegevens, maar ook data over gedrag en interesse herbergen.”
Belang van digitaal vermogen
Wat het potentiële digitale vermogen kan betekenen voor de totale waardering van een organisatie, werd 3 jaar geleden zichtbaar bij de overname van ID&T door SFX Entertainment. Bij het toepassen van gangbare waarderingsmethodieken zou de waarde van ID&T rond de 20 miljoen euro uitkomen. ID&T zag echter de potentie van het digitale vermogen en vroeg een koopsom van 100 miljoen euro. Door de verwachte potentiële kasstromen was SFX bereid dit bedrag te betalen. In de financiële termen heet het verschil tussen de berekende waarde en de uiteindelijke verkoopprijs ‘goodwill.’
Doeland: “Dit voorbeeld van ID&T laat goed het belang van data zien en de potentiële waarde van online netwerken. Data op zichzelf is niet zoveel waard, het gaat om wat je ermee doet. Pas als deze data gecategoriseerd en verwerkt wordt tot bruikbare informatie kunnen marketing-, communicatie- en verkoopprocessen gestuurd en geoptimaliseerd worden. Nieuwe softwaretechnologieën – zoals die van Fanalists – maken het steeds beter mogelijk om verbindingen te leggen en de potentiële waarde van een virtueel netwerk daadwerkelijk te benutten. Dan heb ik het absoluut niet over het doorverkopen van data. Denk hierbij vooral aan optimaliseren van de huidige verdienmodellen, activeren van nieuwe verdienmodellen en commerciële samenwerkingen met andere merken die in contact willen komen met de doelgroep van Spinnin’ Records.”
Enorm bereik met fractie van werknemers van RTL
Met haar online zichtbaarheid is bij Spinnin’ Records het toonbeeld van een digitale organisatie. Het is platenlabel én mediabedrijf in één en heeft als een van de eerste entertainmentorganisaties in Nederland een echt online verdienmodel. Alleen al via YouTube bereikt Spinnin’ gemiddeld 220 miljoen kijkers per maand – een opzienbarend hoog aantal, wetende dat er hooguit een tiental mensen in dienst zijn bij het label. Ter vergelijking, voor de 200 miljoen kijkers die RTL Group dagelijks in Europa bereikt, zijn duizenden medewerkers nodig.
Doeland: “Spinnin’ Records begrijpt als geen ander hoe waardevol de digitale connectie met fans is. De hele organisatie is hier ook op ingericht. Ze hebben op bijvoorbeeld YouTube een netwerk van miljoenen fans opgebouwd, waardoor zij niet langer afhankelijk zijn van traditionele media. Ze zijn zelf hun eigen ‘zender’ en dit stelt hen in staat direct met hun doelgroep te communiceren, wanneer ze maar willen. Het financieel verzilveren van die data is nu de volgende stap. Pas dan wordt de potentiële waarde van het dancelabel volledig benut.“
//
Over DDMCA en Denis Doeland
DDMCA (Denis Doeland Management Consultancy en Advies) is een adviesbureau op het gebied van digitale businessmodellen voor merken en organisaties in entertainment-, sport- en media-industrie. Denis Doeland helpt bedrijven met het opzetten van netwerken die financiële waarde toevoegen en voldoen aan de nieuwe verwachtingen van fans, klanten, medewerkers en andere betrokkenen. Klanten van DDMCA zijn onder meer Hardwell, Nicky Romero, ALDA Events, 538, Oger, E&A Events, 4PM en 8ball Music. Doeland is ook auteur van het boek ‘EDM en de Digitale Wereld’.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.