DigitasLBi en Audi gaan de strijd aan tegen bannerblindheid

Bannerblindheid bij consumenten is een grote uitdaging voor merken. Om de attentiewaarde van online uitingen te verhogen, introduceert DigitasLBi haar volgende innovatie: 3D-banners.
DigitasLBi DigitasLBi, onderdeel van Publicis One Nederland, heeft samen met Mr. Ynk en Weborama een bannercampagne ontwikkeld die 3D-animatie mogelijk maakt door het gebruik van WebGL. De bannercampagne − gemaakt voor Audi Originele Wielensets − is uitgerold op sites als nu.nl en telegraaf.nl. Door de toegepaste techniek en bijhorend design nodigen de banners niet alleen uit tot interactie maar gaan daarnaast bannerblindheid tegen.
Hoe? Door standaard IAB-banners (rectangles, skyscrapers) interactief gedrag te geven dat verbonden is aan de gebruiker, waardoor ze direct opvallen. Het 3D-model is dynamisch waarbij het camerapunt reageert op scrolling en op cursorbewegingen, een gezamenlijke uitvinding van Mr. Ynk en DigitasLBi.
Bekijk hier de innovatie: https://www.youtube.com/watch?v=1skWDNvWhUQ&feature=youtu.be
De eerste resultaten zijn veelbelovend, zegt Nathan Coppens, Director Innovations van DigitasLBi: ‘Om een goede test te kunnen doen wordt de 3D-banner A/B getest met een vergelijkbare 2D-set. Na een kleine week zien we met een gelijk aantal impressions een User Interaction Rate van 20% bij de 3D-banner, waar de 2D-banner blijft steken op slechts 4%. In de relatie met Audi staat voorsprong door techniek altijd bovenaan. Na onder andere de Audi A4 VR Experience hebben we nu een volgende impactvolle innovatie verzorgd binnen een toch klassiek en stilstaand medium.’
Daarnaast kan de gebruiker binnen de banner ook interacteren met de wielensets: ze zijn individueel te verwisselen, te selecteren en te plaatsen. Bovendien zijn de elementen ook dynamisch bij scrolling en bij cursorgebruik. Coppens: ‘We zien dat gebruikers twee tot drie keer zo lang met hun muis over de banner bewegen en dus met het merk bezig zijn. Door het in het oog springend design en de intuïtieve bediening ligt het engagement dus duidelijk hoger dan bij vergelijkbare reguliere banners.’
Stefan van Caldenberg van Audi Nederland zegt: ‘Voorsprong door techniek en zoeken naar innovatie zit in onze genen. Daarom zien wij het toepassen van deze nieuwe 3D-banner-technologie dan ook als een logische stap als het gaat om de performance van online displaycampagnes te verhogen. De uitnodiging van DigitasLBi om dit in te zetten, hebben wij dan ook met beide handen aangegrepen. Voor ons is dit een mooie case om te zien of KPI’s als engagement, clicks maar zeker ook gedrag op de landingspagina beter is bij het toepassen van deze opvallende technologie dan bij de gebruikelijke 2D-uitingen.’
De campagne loopt in april en mei.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.