Geplaatst door Zscaler

Doelbewuste aanval op klanten van reisbureau verspreidt AsyncRAT

Amsterdam, 17 mei 2022 – Cybercriminelen blijven nieuwe mogelijkheden zoeken om malware te verspreiden en de reisbranche was recentelijk het doelwit. Het onderzoeksteam van Zscaler ThreatLabz heeft onlangs een malwarecampagne ontdekt die is gericht op gebruikers die reisdocumenten voor Thailand aanvragen. De uiteindelijke payload van veel van deze aanvallen is AsyncRAT, een trojan voor externe toegang die kan worden gebruikt om gevoelige gegevens van de machines van slachtoffers te monitoren, controleren en stelen.
Thailand Pass is een online reisbureau dat in vliegtickets bemiddelt voor reizigers die Thailand of andere Aziatische landen willen bezoeken. Aanvallers misleiden slachtoffers met behulp van een spoof-webpagina die erg lijkt op de website van Thailand Pass, waardoor gebruikers uiteindelijk worden overgehaald om AsyncRAT te downloaden.
“InfoStealers, waar AsyncRAT onder valt, zijn een methode om gevoelige informatie te bemachtigen. Deze malwarecategorie speelt een steeds grotere rol in moderne ransomware-aanvallen aangezien aanvallers een dubbel afpersingsmechanisme gebruiken. Als de eerste payload faalt doordat een organisatie een effectieve back-up-strategie heeft om gegevens te herstellen en encryptie te voorkomen, kan een dubbele afpersingsmethode organisaties alsnog dwingen om te betalen. Zo kunnen kwaadwillenden met behulp van Infostealer Remote Access Trojans (RAT’s) dreigen de gestolen gegevens openbaar te maken, wat de druk op organisaties nog verder vergroot”, aldus Mark Lueck, CISO bij Zscaler.

Afbeelding 1: aanvalsketen van AynchRAT
Conclusie
AsyncRAT is – net als andere Trojaanse paarden voor externe toegang – een krachtige malware die een belangrijke rol speelt bij cybercriminele activiteiten. ThreatLabz volgt dit soort malware-aanvallen actief om klanten te beschermen tegen gegevensdiefstal en andere manier waarop hun gevoelige informatie door cybercriminelen kan worden misbruikt.
De Thailand Pass-organisatie heeft inmiddels een advies uitgebracht over deze kwaadaardige campagnes op hun officiële website.
Bezoek onze website voor een volledige technische analyse van AsyncRAT: https://www.zscaler.com/blogs/security-research/targeted-attack-thailand-pass-customers-delivers-asyncrat

Over Zscaler
Zscaler (NASDAQ: ZS) versnelt digitale transformatie en maakt klanten meer agile, efficiënt, veerkrachtig en veilig. De Zscaler Zero Trust Exchange beschermt duizenden klanten van cyberaanvallen en dataverlies door gebruikers, apparaten en applicaties veilig met elkaar te verbinden vanaf elke locatie. Verveeld over meer dan 150 datacenters wereldwijd is de op SSE-gebaseerde Zero Trust Exchange het grootste inline cloud security-platform ter wereld.