Industry Wire

Geplaatst door Regiobank

Nederlander koopt meer bij lokale ondernemer sinds ontstaan pandemie

We zijn ons meer bewust geworden van het belang van lokaal ondernemerschap (59%). Ruim de helft van Nederland (52%) kocht het afgelopen jaar dan ook meer bij de lokale ondernemer dan bij de landelijke winkelketen. Bijna driekwart (71%) vindt dat zij zelf een bijdrage moeten leveren om lokaal ondernemerschap te steunen en dezelfde hoeveelheid geeft aan dit sinds de pandemie nog belangrijker te vinden. Opvallend is dat vooral jongeren in de leeftijd van 18 tot 24 jaar de noodzaak hiervan inzien.

Leefbaar en authentiek
Een buurt met winkels en ondernemers draagt bij aan de kwaliteit van leven, vindt 78 procent van de Nederlanders. De rol van lokale ondernemers wordt daarin sterk benadrukt. Zo is bijna vier op de vijf Nederlanders (79%) van mening dat lokaal ondernemerschap de leefbaarheid van de buurt positief beïnvloedt. En hoewel dorpsbewoners het hier vaker mee eens zijn dan mensen uit de stad (82% versus 77%), is de mening over het authenticiteit unaniem. Maar liefst driekwart van de Nederlanders is van mening dat lokaal ondernemerschap de buurt een authentiek en uniek karakter geeft.

Zakelijk advies
Terwijl men digitalisering steeds meer omarmt, vindt drie op de vijf Nederlanders persoonlijk contact bij een bank nog steeds belangrijk, al wordt dit meer ervaren onder dorpsbewoners (67%) dan stadsbewoners (58%). Ook vindt drie op de vijf het prettig om een fysieke vestiging van hun bank in de buurt te hebben. Opvallend is dat 18 tot 24 jarigen (66%) dit belangrijker lijken te vinden dan 25 tot 39 jarigen (52%). Tweederde van de Nederlanders vindt het dan ook jammer dat banken steeds meer vestigingen sluiten. Dit is hoger onder dorpsbewoners (70%) dan onder stadsbewoners (60%).

Belangrijke rol banken
“Het onderzoek laat zien dat een buurt met lokale ondernemers bijdraagt aan de kwaliteit van leven. Daarnaast werd duidelijk dat Nederlanders (73%) het zeer waarderen als hun bank lokaal ondernemerschap stimuleert”, zegt Rein Wispelweij, directeur RegioBank. “Samen met onze Zelfstandig Adviseurs – die zelf ook ondernemers zijn – zetten we onze kennis van de regio in om lokale bedrijven en zelfstandige ondernemers te helpen met de juiste financiering en advies. Zo dragen wij bij aan de groei van werkgelegenheid en aan een buurt die groeit en bloeit doordat er steeds meer (lokale) producten en diensten worden aangeboden. En een plek waar het prettּig leven, wonen en werken is, is een fijne buurt voor iedereen.”

Over het onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van RegioBank uitgevoerd door Direct Research onder 1.040 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht