Industry Wire

Geplaatst door PA Consulting

Driekwart start-ups en technologiebedrijven hebben geen duidelijk verdienmodel

Utrecht, 22 mei 2018 – De landbouwsector staat aan de vooravond van een revolutie. Momenteel wordt een harde strijd gevoerd voor het meest dominante digitale platform in de agrarische sector, toont onderzoek van PA Consulting. Daarbij draait het om dataverzameling, gegevensanalyse en ondersteuning bij het maken van beslissingen. “In ons onderzoek hebben we 136 deals in de digitale agrarische technologiemarkt gevolgd van bedrijven die sinds 1997 actief zijn in deze innovatieve markt”, zegt Oliver Lofink, expert digital agriculture bij PA Consulting en hoofdauteur van het rapport. “Daarbij zien we dat de grote spelers in 62 procent van de gevallen op zoek zijn gegaan naar partnerships. Slechts bij 13 procent van de 136 deals was sprake van een overname en bij een kwart ging het om een investering.”

Driekwart heeft geen verdienmodel
Een ander interessant detail in het onderzoek van PA Consulting is dat bij maar liefst driekwart van de onderzochte start-ups en technologiespelers het onduidelijk is wat hun verdienmodel precies is. “Deze bedrijven worden vooral gefinancierd met durfkapitaal en private equity en kunnen daarom snel nieuwe producten en diensten ontwikkelen. Alleen doen velen dit zonder identificatie van klanten of routes naar de markt”, voegt Paul Bogers toe, expert digital transformation bij PA Consulting. “Er ontbreekt simpelweg veelal een duurzaam verdienmodel.”

Integreren van data: vastlegging, analyse, actie
Een andere ontwikkeling is de race om het meest dominante platform te worden in de digitale agrarische sector. Er zijn al enkele platformen gelanceerd, die allen een go-to-oplossing willen worden voor boeren.

In het onderzoek definieert PA Consulting enkele inzichten in die race naar dominantie. Allereerst dat de waarde ligt in het creëren en integreren van smart data. “Nu zien we vooral dat veel agri-technologiebedrijven zich alleen richten op één deel van de dataketen. Technologiebedrijven die drones of sensoren in het veld ontwikkelen, zijn bijvoorbeeld betrokken bij het vastleggen van gegevens. Maar deze gegevens hebben geen waarde voordat ze zijn geanalyseerd door bijvoorbeeld een innovatieve start-up die geavanceerde algoritmen ontwikkelt. En de output van deze analyse heeft pas waarde als deze wordt vertaald in inzicht en beschikbaar wordt gesteld aan boeren via landbouwmanagementsoftware, of direct wordt vertaald in geautomatiseerde acties, zoals spuiten of oogsten.”

Zoals het onderzoek van PA Consulting aantoont is de race om het meest dominante platform te worden in de digitale agrarische sector nog niet voorbij. De winnaar wordt diegene die de grootste gebruikersbasis weet te realiseren.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht