Industry Wire

Geplaatst door We adapt

Dynamische Facebook campagne voor de Mazda CX-5 zet lokale dealers op de kaart

We adapt, het Creative Management Platform (CMP) voor video, heeft in samenwerking met digital marketingbureau Oogst een dynamische Facebook campagne opgezet voor autofabrikant Mazda. De campagne zorgde voor een stijging in het aantal zoek-een-dealer sessies en een stijging in CTR van zo’n 125% in vergelijking met een statische link post advertentie. De campagne is in november te zien geweest via display (desktop) en Facebook (desktop en mobiel).

Eva Hoonhout, Dealer Marketing Specialist bij Mazda Motor Nederland: “Een goede samenwerking met ons dealernetwerk is cruciaal voor de groei van Mazda in Nederland. In eerdere campagnes zagen we al de kracht van de lokale ondernemer door een hogere interactie wanneer we de uiting dynamisch aan laten sluiten bij de bezoeker. We hebben hierop voortborduurt met deze succesvolle Mazda CX-5 campagne als resultaat.

Dynamische video op basis van geodata
Het doel van de campagne was awareness en traffic genereren bij lokale dealers voor het nieuwe model, de Mazda CX-5. Voor de Mazda CX-5 campagne heeft We adapt in samenspraak met Oogst een template gebouwd, waarmee voor elke dealer een dynamische video is gegenereerd. Oogst heeft doelgroepen opgebouwd per dealer op basis van een feed om deze vervolgens aan de dynamische video’s te koppelen. De ads zijn uitgeleverd op Facebook en via het display kanaal (in- en outstream). Voor display zijn de video ads via de We adapt ad server uitgeserveerd. Geodata werd gebruikt om voor elk request de juiste video te tonen. Op Facebook is getarget met gebruik van postcodes.

Daniëlle Antonis, Social Media Consultant bij Oogst: “Voor deze campagne zijn dynamisch video’s ingezet om de advertenties zo relevant mogelijk te maken voor de doelgroep. Op basis van (woon)locatie werd in de videoadvertentie de dichtstbijzijnde dealer getoond. Dit heeft voor lokale brand awareness gezorgd en dit is in de resultaten te zien.”

Maarten Boon, CEO en oprichter We adapt: “Waar merken in het verleden moeite hadden om een landelijke campagne voor franchise-ondernemers relevant te maken, kunnen ze nu met het SaaS-platform een specifieke boodschap tonen, lokale relevantie bieden en automatisch een call to action per vestiging koppelen, zonder hoge kosten te maken.”

Groei video ads op Facebook
Online video is al sinds 2013 het meest populaire advertentieformaat en groeit ook in het eerste halfjaar van 2017 fors met +42%, meldde IAB. Inmiddels is online video met € 73 miljoen goed voor 8% marktaandeel in de totale online advertising bestedingen. Facebook groeit hard mee. Inmiddels wordt 80% van alle social media via een mobile device gebruikt en groeit de kijktijd naar video hier ook aanzienlijk. Het platform ziet zichzelf als een video first platform en streeft ernaar om binnenkort 70% van alle content video te maken.

In navolging van de groeitrend heeft adtech startup We adapt het afgelopen jaar gewerkt aan een Facebook API integratie, waardoor video creatives nu ook dynamisch getoond kunnen worden. Met hun CMP kunnen ads automatisch, schaalbaar en getarget aan campagnes toegevoegd worden. In het geval van de Mazda CX-5 campagne zorgde het voor een uplift in het aantal zoek-een-dealer sessies en een stijging in CTR van zo’n 125% in vergelijking met een statische link post advertentie. Deze campagne is een mooi voorbeeld van hoe online en offline werelden samenkomen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht