Industry Wire

Geplaatst door PayPal

Esports tijdens COVID-19: een alternatief voor traditionele sport?

Amsterdam, 15 september 2020 – Ook in de esports-industrie is de impact van COVID-19 voelbaar. De populariteit van esports is dankzij de crisis in Europa de afgelopen periode omhooggeschoten: de verwachting voor eind dit jaar is 92 miljoen kijkers. Daarnaast lijken esports in Nederland traditionele sport te vervangen. Een Europese studie, die PayPal met Newzoo, wereldwijde aanbieder van games en esports-analyses, uitvoerde in 10 landen wijst dat uit.

Esports: vervanging van traditionele sport?
Veel van ons hadden gedurende COVID-19 meer tijd te besteden. Dit resulteerde bijvoorbeeld in meer tijd voor esports, volgens de cijfers van het onderzoek. De helft van de Nederlandse esports-liefhebbers die aangaf meer tijd te besteden aan esports door de pandemie, zei dit op lange termijn te willen blijven doen, ook wanneer de maatregelen worden opgeheven.

Data laten zien dat Nederland beschikt over het hoogste percentage niet-spelende esports-kijkers (9%), in vergelijking met andere Europese markten. Nederlanders vinden het dus niet alleen leuk om games te spelen, maar hebben ook plezier van het kijken ernaar. In aanvulling daarop keek 14% van de esports-kijkers zijn of haar favoriete wedstrijden met vrienden en familie, dit is vaker dan in bijvoorbeeld Frankrijk en Noorwegen (11%). Esports lijkt dus gezien te worden als een sociaal evenement, net als het kijken naar traditionele sporten. En dat is niet gek, want in tijden van COVID-19 kunnen real-life sportevenementen veel minder vaak doorgang vinden.

Het sociale aspect van esports gaat bovendien nog verder: naar schatting werd 55% van alle Nederlandse digitale esports-uitgaven gedaan voor anderen in plaats van voor eigen gebruik. In Europa was dit gemiddeld 45%. Joachim Goyvaerts, Director Benelux & Ierland bij PayPal – betaalpartner in esports – noemt de groei van esports bemoedigend: “Het coronavirus heeft ons leven op zijn kop gezet – en doet dat nog steeds. Deze studie is opnieuw bewijs dat de pandemie ook mensen dichter bij elkaar kan brengen. Of je nu man of vrouw bent, waar je ook vandaan komt en wat je favoriete esports team ook is, dat is allemaal niet belangrijk. In esports is iedereen gelijk. De groei van esports laat mensen in deze bijzondere, soms onzekere tijden toch in contact blijven met elkaar, ervaringen delen en weer een sociaal leven opbouwen.”

Aantal vrouwelijke esports liefhebbers groeit
De studie wijst daarnaast uit dat esports onder vrouwen alsmaar populairder wordt: een derde van het esports-publiek in grote Europese markten is vrouw. Ondanks dat het grootste deel van het esports publiek nog steeds uit mannen bestaat, gaven vrouwen net zo goed en zelfs iets vaker geld uit aan esports in het afgelopen jaar (48%) dan mannen (46%). Onder de esports-producten blijven esports-specifieke digitale merchandise, zoals in-game skins, in Nederland populairder dan fysieke merchandise, specifiek voor teams, bij zowel esports-liefhebbers als de occasionele kijkers.

Esports op mobiele apparaten
Opmerkelijk is dat in Nederland 61% van het esports-publiek esports bekijkt op mobiele apparaten, terwijl het Europese gemiddelde op 56% ligt. Vrouwelijke esports-kijkers aanschouwen even vaak esports op een mobiel apparaat als op een PC, in tegenstelling tot de mannelijke esport-kijkers. Zij geven de voorkeur aan esports kijken via hun PC.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht