Industry Wire

Geplaatst door eToro

eToro analist over last mile delivery: Onbemande auto’s en drones voeren de strijd om de laatste kilometer

Deze week claimde Cleveron Mobility als eerste in Europa een pakket te hebben afgeleverd met een onbemande, zelfsturende auto.[1] De strijd op het gebied van pakketbezorging gaat daarmee een nieuwe fase in, waarbij technologische vooruitgang een allesbepalende rol speelt in de laatste kilometer.

Last mile delivery is het laatste stuk van het afleverproces: het traject dat een pakket aflegt tot het aankomt bij de consument thuis of op een afhaalpunt. Voor de klanttevredenheid is dit stuk logischerwijs uiterst belangrijk. Maar ook de leverancier en de distributeur hebben veel baat bij een efficiënte afhandeling. Zo heeft consultancybureau Accenture berekend dat 41% van de kosten in de hele toeleveringsketen kunnen worden toegerekend aan de last mile delivery.[2]

De verwachting is dat de klantbehoefte steeds meer verschuift van winkels naar e-commerce en thuisbezorging. Dat trekt ook een wissel op het milieu. Als we niet uitkijken neemt de uitstoot van schadelijke stoffen juist toe in plaats van af. Vanwege het grote belang om de laatste kilometer optimaal te organiseren werken retailers en distributeurs steeds meer samen op het gebied van data-uitwisseling en technologie.

Grote spelers op de markt zijn retailers zoals Amazon, Walmart, Ahold Delhaize (met Bol.com) en Carrefour. Aan de distributiekant zien we internationale partijen als Fedex en UPS, maar zeker ook het Nederlandse PostNL. En niet te vergeten de lokale vastgoedontwikkelaars, die netwerken van meer kleinere sorteercentra opzetten om de afstanden zo klein mogelijk te houden.

De race om de laatste kilometer komt op een moment dat veel retailers bijna in een perfect storm zitten. De winstmarges, die toch al niet zo ruim zijn, staan van drie kanten onder druk: hogere transportkosten door de energieprijzen, problemen met leveringen door het zero covid beleid in China en minder vraag van consumenten door de hoge inflatie. We konden het gisteren goed zien aan de tegenvallende cijfers bij Walmart, dat op de Amerikaanse beurs bijna 11% onderuit ging.

Vooralsnog ligt de focus op onbemande, zelfsturende auto’s zoals die van Cleveron. In de niet eens zo verre toekomst is het goed voor te stellen dat onbemande drones een deel van de bezorgingen over kunnen nemen, zeker in ver afgelegen gebieden. De boeiende veranderingen op het gebied van last mile delivery bieden zeker kansen voor beleggers. Bij eToro volgen we deze ontwikkelingen dan ook zeker op de voet.

[1] https://roboticsandautomationnews.com/2022/05/13/clever-claims-first-autonomous-unmanned-vehicle-delivery-in-europe/50935/

[2] https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-148/Accenture-Sustainable-Mile-POV.pdf

[1] https://roboticsandautomationnews.com/2022/05/13/clever-claims-first-autonomous-unmanned-vehicle-delivery-in-europe/50935/

[2] https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-148/Accenture-Sustainable-Mile-POV.pdf

[1] Bain & Company: 2021 Luxury Goods Worldwide Market Study (december 2021)

[1] Bain & Company: 2021 Luxury Goods Worldwide Market Study (december 2021)

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht