Geplaatst door Expand Online

Expand Online (part of Dept) lanceert samen met Men in Green platform voor dynamische banners

Sinds de omschakeling van flash naar HTML banners is er een wirwar van platformen en tools ontstaan om previews van banners rond te sturen. Deze platformen worden niet alleen aangeboden door publishers zoals Google en Adform, soms zijn er ook lokale initiatieven zoals AdPiler. Het doel van al deze platformen is nagenoeg gelijk, tijdbesparing.

In het verleden was de omvang van display campagnes de belangrijkste factor voor de doorlooptijd qua productie. Met de toenemende populariteit van dynamische banners lijkt dit echter te veranderen. Het eenvoudig kunnen testen van dynamische content lijkt hierbij de boosdoener te zijn. In de meeste preview platformen worden dynamische banners niet eenvoudig ondersteund waardoor er alsnog veel tijd verloren gaat.

Een goed voorbeeld hiervan is DoubleClick Studio, waarbij er tearsheets handmatig gemaakt moeten worden om de verschillende content uit de feeds te testen. Op de preview pagina’s binnen DoubleClick Studio worden alle banners onder elkaar getoond waardoor je niet eenvoudig een goed overzicht hebt. Bovendien moet, mocht de preview niet naar wens zijn, eerst de feed en vervolgens het Studio profiel worden geüpdatet. Doordat er enige vertraging in dit systeem zit duurt het gemiddeld een uur voordat gezien kan worden of de aangepaste input wel voldoet.

Om dit probleem te tackelen lanceert Expand Online (part of Dept) samen met Men in Green een nieuwe functionaliteit binnen het preview platform genaamd Bravo. Dit platform is oorspronkelijk geïntroduceerd in 2016 door Men in Green en is in samenwerking met Expand Online verder uitgebreid. Binnen het platform is het nu mogelijk om tijdens het bekijken van dynamische banners ook direct de content te veranderen. Op deze manier kunnen er eenvoudig extreme scenario’s, zoals lange teksten, worden getest zonder dat dit veel tijd kost.

Dankzij het introduceren van deze nieuwe functionaliteit kunnen we de feed in een veel eerder stadium testen.”, aldus Jaap den Hertog over de nieuw functionaliteit. “Doordat we de banners hiervoor niet meer klaar hoeven te zetten in een platform als DoubleClick Studio besparen we veel tijd.”

Rituals, één van de toonaangevende klanten van Expand Online is de eerste testcase die gebruik maakt van de nieuwe functionaliteit. De verwachting is dat alle toekomstige dynamische trajecten ook van deze nieuwe omgeving gebruik maken, wat voor enorme tijdswinst zorgt in het ontwikkeltraject.

Preview Link