Extra diensten populair bij het boeken van vliegtickets

De helft van de zakelijke reizigers en ruim veertig procent van de vrijetijdsreizigers maakt gebruik van de mogelijkheid om hun vliegticket een upgrade te geven. Met name een betere zitplaats is populair: ruim veertig procent van de zakelijke reizigers en een kwart van de reizigers die privé reizen kiest voor een voorkeursplaats of extra beenruimte. Dit blijkt uit onderzoek* van Travelport, uitgevoerd door Multiscope.
Internet onmisbaar
Travelport deed ook navraag naar de wijze waarop mensen zich oriënteren op een reis en de daadwerkelijke boeking. Hoewel het reisbureau nauwelijks wordt geraadpleegd voor de oriëntatie op een voorgenomen tripje, boekt bijna één op de drie reizigers de reis uiteindelijk wel via deze weg. Het internet vormt voor maar liefst 83 procent van de respondenten de belangrijkste bron van informatie.
Combinatie van aanbieders
Reizigers lijken daarnaast steeds minder gebruik te maken van de mogelijkheid om alle onderdelen van een reis – zoals vlucht, hotel en huurauto – in één keer te boeken. Ruim de helft (56 procent) van de reizigers reserveert minstens één van de onderdelen bij een afzonderlijke aanbieder.
Marco van Ieperen, General Manager Benelux bij Travelport: “Zowel zakelijke als privé reizigers hebben steeds meer mogelijkheden om hun reis precies in te vullen zoals zij dat willen. Ze maken daar dan ook dankbaar gebruik van, door extra’s bij te boeken en hun hotel, huurauto en vlucht afzonderlijk te reserveren. De keerzijde is dat reizigers met al die opties door de bomen het bos niet meer zien. Reisagenten kunnen hierop inspelen door hun klanten een zo relevant en persoonlijk mogelijk aanbod voor te schotelen en ze te begeleiden bij de oriëntatie en de uiteindelijke keuze. De nieuwste travel commerce-technologieën helpen hen daarbij.”
* Onderzoek van Multiscope onder 1.003 respondenten, november 2014
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.