Geplaatst door TomTom

Files in Amsterdam kosten Nederlandse bedrijven jaarlijks 18,6 miljoen euro

Amsterdam, 14 december 2017 – Het Nederlandse bedrijfsleven verliest ieder jaar 18,6 miljoen euro aan tijd door files in Amsterdam. Dat blijkt uit onderzoek van TomTom Telematics, marktleider op het gebied van fleet management oplossingen in Europa. Daarom roept TomTom Telematics bedrijven op om deel te nemen aan dé uitdaging voor 2018: laten we de files verminderen door ze slimmer af te zijn.

Uit de TomTom Traffic Index blijkt dat files in Amsterdam de gemiddelde reistijd met 22 procent verlengen, dat is 26 minuten extra op de weg per bedrijfswagen per dag. Dat kost de 20.9601 bestelauto’s en vrachtwagens in de stad per voertuig elke dag €3,81 aan verloren uren2. Dat betekent dat de files in Amsterdam bedrijven elk jaar 18,6 miljoen3 kosten.

De problemen beperken zich niet tot Amsterdam: hoewel de files daar jaarlijks het meest kosten, is de procentuele vertragingstijd in Haarlem het hoogst met 27 procent. De absolute vertraging loopt men het meest op in Den Haag en Leiden, in beide steden bevinden chauffeurs zich daar per jaar in totaal 109 uur extra op de weg door files. Gemiddeld kosten de files in de top 10 steden met het drukste verkeer het Nederlands bedrijfsleven 77,8 miljoen euro op jaarbasis.

René de Jong, Sales Director Benelux van TomTom Telematics, zegt hierover: “Dit is natuurlijk geen nieuw probleem en ook dit jaar toont de TomTom Traffic Index weer aan dat de files alleen maar toenemen. We weten dat de overheid maatregelen treft om files te bestrijden, zoals het stimuleren van de verdere ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen, meer asfalt en kilometerheffing. Maar bedrijven kunnen hier zelf ook op inspelen.”

Uit de TomTom Traffic Index blijkt onder andere dat op dinsdag en donderdag zowel de ochtend- als de avondspits het drukst is. Als de planning dit toelaat, kan het handig zijn om hier rekening mee te houden. Daarnaast kunnen chauffeurs, bij enige flexibiliteit in de werktijden, de drukke wegen het best vermijden in de ochtenduren tussen 08.00 en 09.00 en in de middaguren tussen 17.00 en 18.00.

“Een voertuigtelematica-oplossing kan een bedrijf helpen met de fileproblematiek door chauffeurs uit de files te houden. Het zorgt er namelijk niet alleen voor dat chauffeurs de beste routes ontvangen, maar maakt ook gebruik van informatie rond verwachte verkeersopstoppingen en data afkomstig van andere apparaten, zodat de backoffice om de files heen kan plannen. Voertuigtelematica houdt mogelijke verkeersproblemen in de gaten, houdt rekening met de afstand tussen de chauffeur en de bestemming, weet welke routes herrekend worden door verkeersproblemen en welke aankomsttijden realistisch zijn. Daardoor kunnen wagenparkbeheerders en planners slimme schema’s maken en elke keer weer de juiste bestuurder inzetten voor de juiste taak. Tenslotte zal dit leiden tot een betere routebegeleiding en betere service aan de eindklant” concludeert De Jong.