Future Ready Event legt nadruk op menselijke kant van innovatie

Amsterdam, 12 december 2013 – Tijdens de druk bezochte eerste editie van het Future Ready Event werd de menselijke kant van innovatie bij bedrijven benadrukt. Een verfrissende boodschap voor het type evenement dat doorgaans bol staat van IT-terminologie. De sprekers waren Jaspar Roos, Chief Inspiration Officer en Innovator van Future Ideas, online marketingspecialist Jeroen Bertrams en Han Gerrits, Professor Technology & Innovation aan de VU en ceo van Innovation Factory.
Het Future Ready Event werd gehouden in de Amsterdamse Posthoornkerk, een stijlvolle locatie die de woorden van de sprekers extra lading gaf. Volgens Erik Seveke, directeur van GlobalOrange en tevens organisator van het evenement, is technologie zeker van belang voor innovatie van bedrijven, maar niet het belangrijkste. ‘Het gaat om flexibiliteit,’ vertelt Seveke. ‘Je IT moet dat zijn, maar ook de organisatie en de medewerkers moeten op een flexibele manier met verandering om kunnen gaan.’
Fysieker en socialer
De toon van het evenement wordt gezet door Jaspar Roos, die zijn naam als Chief Inspiration Officer bij ABN AMRO waarmaakt door te stellen dat we in feite nu al in de toekomst leven. Generatie Z groeit nu op in een wereld van eindeloze mogelijkheden met het internet als verbindend element. Roos stelt dat de voorschrijdende technologische ontwikkelingen voor veel bedrijven angst en verwarring oproept. Is hun businessmodel nog veilig? Wat is het effect van je bedrijf op internet profileren? In plaats van zich behoudend in zichzelf te keren, zouden deze bedrijven zich volgens Roos minder moeten laten overrompelen door alle nieuwe IT-hypes, maar zich actiever met hun bedrijf moeten bezig houden: ‘Ga naar buiten, kijk rond in je bedrijf en richt een inspiratiecommissie op!’ De focus ligt volgens Roos nu vaak nog op besparen met IT, wat goed is voor de efficiëntie. Maar hij stelt dat je wel vooruit moet denken over wat er aan innovatie nodig is om de toekomst van je bedrijf te garanderen. Roos: ‘Het gaat minder om realtime overal aan meedoen, maar meer om de juiste dingen op de right time te doen.’
Rode telefoon
De rode draad in het betoog van marketingspecialist Jeroen Bertrams is de wereld van de telefonie, in het bijzonder een rode telefoon. Ooit was dit de enige innovatie die mensen in 1977 konden verwachten van hun telefonieleverancier als alternatief voor hun saaie grijze draaischijftelefoon. Tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid en heeft de consument steeds meer macht over bedrijven. Bertrams laat een stortvloed aan internetbedrijven de revue passeren die dit ondersteunen, waaronder Peerby, een dienst waarmee consumenten allerlei producten aan elkaar kunnen verhuren en Relayrides, waarmee zij hun auto’s kunnen verhuren. Zijn stelling dat we van een eigendomseconomie naar een gebruikerseconomie gaan, is voor velen een eye-opener.
Betrams: ‘Retailers en verhuurbedrijven worden in feite buitengesloten door dit soort diensten. Maar ook bedrijven als Waze vallen businessmodellen van anderen aan door verkeersinformatie gratis te verzamelen via gebruikers. Onderschat de macht van de massa niet!’
Bertrams besluit zijn verhaal met de stelling dat je er vanuit moet gaan dat mensen jouw business in alle sectoren naar hun hand zetten. ‘Probeer je in te beelden hoe jouw grootste concurrent je business zou kunnen aanvallen en doe het vervolgens zelf. Maar betrek je klanten wel bij de ontwikkeling.’
Doen, leren en verbeteren
Professor Han Gerrits opent zijn verhaal wat dichter bij de technologie. ‘In deze wereld moet alles alleen maar sneller, kleiner en goedkoper. Kijk maar naar Moore’s Law,’ vertelt Gerrits. ‘Maar hoe maak je een bedrijf future ready? Dat is niet zo eenvoudig.’ Volgens Gerrits draait alles om het doen en niet te veel denken. Als voorbeelden noemt bij bedrijven als Philips en Apple, die veel successen, maar zeker ook de nodige mislukkingen op hun naam hebben staan. ‘Het gaat om doen, leren en verbeteren. Leren van je mislukkingen is essentieel om vooruit te komen.’ Volgens Gerrits wordt innovatie bij bedrijven vaak geremd doordat men vastgeroest zit in oude gewoontes. ‘We doen dat zo, omdat we dat altijd zo gedaan hebben.’ Gerrits is dan ook sterk voorstander van Lean- en agile-methodes, waarmee beter gebruik wordt gemaakt van de kennis en creativiteit van mensen. Volgens Gerrits staan we pas aan het begin van ontwikkelingen als SaaS, the Internet of Things, Big Data en 3D-printen. Volgens hem is het essentieel om niet vooraf alles in detail te willen bedenken. ‘Zorg dat je een goed beeld hebt van welke kant je op wilt en ga het vervolgens ondernemen. Dan ben je future ready!’
Kennisdelen
Tijdens de paneldiscussie aan het eind van het event komen de sprekers tot de conclusie dat je als bedrijf niet kunt innoveren als dit niet faciliteert in de organisatie. Kennis delen en losbreken uit oude hiërarchische conventies is van groot belang en moet ondersteund worden door zowel een moderne organisatiestructuur als moderne technologie. Seveke: ‘Dat is de boodschap die we met dit evenement willen uitdragen: dat innovatie gedragen moet worden door een solide IT-infrastructuur, waar vervolgens met agile project- en ontwikkelmethodes optimaal gebruik wordt gemaakt van de kennis en creativiteit van de mensen in een organisatie.’
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.