Industry Wire

Geplaatst door Higuita

Gaat de zelfrijdende ambulance levens redden?

Een zelfrijdende ambulance als oplossing voor het tekort aan zorgverleners? Medi Interim, hét uitzendbureau voor de zorg in Nederland, testte het. In deze video zie je het voertuig zonder bestuurder én zonder zorgpersoneel in actie: https://www.youtube.com/watch?v=TlwVyMRL7Lk

De campagne is ontwikkeld door creatief bureau Higuita en geproduceerd door WeFilm om aandacht te vragen voor het bijzondere vak van zorgprofessionals.

Het doel van de campagne is om voelbaar te maken dat zorg verlenen mensenwerk blijft. Niek Eijsbouts, creatief directeur Higuita: ‘In bijna elke branche is tekort aan personeel en duizelen de getallen over openstaande vacatures. Die cijfers raken je op een gegeven moment niet meer. Deze zelfrijdende ambulance is daarom een enorm beeldende manier om het personeelstekort te laten zien en vooral hoe de zorg echt niet zonder mensen kan.’

De campagne leidt naar www.dezorgheeftjenodig.nu. Een campagnesite met bijzondere verhalen van mensen die in de zorg werken. Met name herintreders spelen hier een sleutelrol. Jantine Pater, directeur van Medi Interim: ‘De coronapandemie zorgde ervoor dat veel uitgetreden zorgprofessionals terugkeerden om hun steentje bij te dragen, zoals gepensioneerde artsen of andere zorgverleners. Nu de pandemie onder controle is, besluit een deel van deze herintreders om parttime actief te blijven. We horen dat zij het plezier in het vak weer hebben teruggevonden dankzij zo’n deeltijd invulling óf ontdekt hebben dat ze op een andere manier hun expertise zinvol kunnen inzetten. Zij zijn voor ons hét voorbeeld waarom herintreders een belangrijke rol kunnen spelen in het terugdringen van het personeelstekort en de reden waarom we deze ervaringen delen.’

De alsmaar stijgende zorgvraag en het minder hard stijgende aanbod van zorgprofessionals is de oorzaak van het groeiende personeelstekort. Tegelijkertijd gaat er weinig aandacht uit naar de mensen die nu in de zorg werken, met als gevolg dat ze uitvallen door de hoge werkdruk. Hierdoor worden de tekorten nog groter. Dit tekort is op dit moment opgelopen tot 52.850 openstaande vacatures. Ter vergelijking: dit is ruim 4,5 keer zoveel als in het onderwijs, met 11.500 openstaande vacatures.

Over Medi Interim:
Medi Interim is hét bemiddelingsbureau voor de zorg. Naast landelijke dekking beschikt de organisatie over een sterk lokaal netwerk. De missie is het zorgvermogen van Nederland te vergroten, waarbij wij de zorgprofessional centraal zetten. Medi Interim is onderdeel van RGF Staffing, wereldwijd één van de grootste HR-dienstverleners met activiteiten in Europa, Japan, Noord-Amerika en Oceanië. Iedere dag werken er meer dan 300.000 medewerkers via het netwerk van RGF Staffing bij bedrijven en instellingen.

Over Higuita:
Higuita is het creatieve bureau dat is opgericht door vier generatiegenoten met samen een jarenlange ervaring bij zowel digitale als creatieve bureaus. Higuita bedenkt merkcampagnes die altijd verrassen en combineert dit met de in-house ontwikkeling van digitale producten die weten te converteren. Het bureau doet dit sinds 2020 voor o.a. Unique, Marktplaats, Check en Tour de Tietema. www.higuita.amsterdam

Credits:
Creatief bureau: Higuita Amsterdam
Productie: WeFilm
Regie: Jan Boon
Mediabureau: Mediaplus

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht