Industry Wire

Geplaatst door Gorillas

Gorillas razend populair: app door één miljoen Nederlanders gebruikt

• Bijna de helft van alle Amsterdammers heeft de Gorillas-app op de telefoon staan
• Sinds de Nederlandse lancering in december 2020 heeft Gorillas in Nederland 2.000 banen gecreëerd, waarvan 1.000 in Amsterdam
• Klanten doen steeds grotere bestellingen, met een groot aandeel in verse en lokale producten

AMSTERDAM, 7 april 2022 – De Gorillas-app is ruim één miljoen keer gedownload in Nederland. Dit is een bevestiging van de populariteit van Gorillas en flitsbezorging. Sinds de Nederlandse lancering in december 2020 heeft Gorillas miljoenen bestellingen bezorgd, verspreid over de verschillende steden waarin Gorillas momenteel actief is: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Arnhem, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Utrecht, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Tilburg, Apeldoorn en Hilversum. Bananen, avocado’s en gembershots behoren tot de meest bestelde producten.

De meeste klanten komen uit Amsterdam, waar met meer dan 350.000 downloads al bijna de helft van alle inwoners de app van Gorillas op de telefoon heeft staan. Na Amsterdam volgen Rotterdam en Utrecht met respectievelijk ruim 130.000 en ongeveer 100.000 downloads. De verwachting is dat het aantal gebruikers van Gorillas tegen het einde van 2022 is verdubbeld.

Snelle groei: meer klanten, meer mensen in dienst en meer lokale partners
Gorillas is nu iets langer dan een jaar actief in Nederland en blijft groeien. Direct na de lancering was de app vooral populair bij mensen tussen de 25 en 45 jaar. Dit waren voornamelijk young professionals en jonge families. Typisch klanten die al veel online kopen. Tegenwoordig bedient Gorillas klanten van alle leeftijden. Sadik Cevik, General Manager Gorillas in Nederland: “Het is mooi te zien dat we binnen relatief korte tijd zoveel klanten hebben in Nederland. Dankzij deze groei hebben wij binnen korte tijd meer dan 2.000 banen gecreëerd, waarvan meer dan 1.000 in Amsterdam. Verder zijn we een belangrijke partners van lokale ondernemers geworden. 2022 staat in het teken van meer klanten, meer collega’s en meer lokale partners.”

Lokaal geproduceerd bier, zuivel en brood erg populair
Bananen, avocado’s en gembershots zijn in heel Nederland de meest gekochte producten. Maar daarnaast werkt Gorillas veel samen met lokale ondernemers.

In Amsterdam is het IJwit-bier van Brouwerij ‘t IJ het populairste lokale product, gevolgd door volle melk van Boeren van Amstel, eieren van Pluimveebedrijf Lagerwij, de gembershots van JuiceBrothers en Zatte-bier van Brouwerij ‘t IJ. In Rotterdam wordt de lijst aangevoerd door eieren van Floating Farm, terwijl de rest van de top 5 in deze stad uit broodproducten van Jordy’s Bakery bestaat. Halfvolle en volle melk van Menken, eieren van Pluimveebedrijf Lagerwij, brood van Lekker Brood en het Levensgenieter-bier van Kompaan vormen de top 5 van Den Haag. Ook in Utrecht doen de eieren van Lagerwij het goed, gevolgd door carpaccio van Menken, De Leckere Gulden Craen en twee varianten van Oma’s Soep.

Tevreden klanten die steeds meer bestellen
Voor ieder bedrijf is het belangrijk dat klanten tevreden zijn en terugkomen. Dat is voor Gorillas niet anders. Sadik Cevik: ”Meer dan 75 procent van de klanten die bij Gorillas bestelt, komt daarna weer terug voor een nieuwe bestelling.” Ook ziet Gorillas dat klanten na verloop van tijd steeds meer bestellen. De laatste bestelling is gemiddeld 20 procent groter dan de eerste bestelling. Sadik Cevik vervolgt: “We zien duidelijk een verschuiving van kleine bestellingen op het moment dat iemand iets vergeten is naar grotere boodschappen voor meerdere dagen. Een goed teken. Want dit betekent dat wij in Nederland vaker vers en lokaal consumeren.”

OVER GORILLAS
Gorillas, opgericht door CEO Kağan Sümer, bouwt een infrastructuur voor de snelste flitsbezorgdienst van dagelijkse boodschappen. De on-demand delivery startup brengt binnen minuten de bestelde boodschappen naar de gewenste locatie van de consument. Gebruikers van de Gorillas-app krijgen tegen supermarktprijzen toegang tot meer dan 2.000 essentiële producten, voor een bezorgtarief van 1,80 euro. Door het ontwrichten van de winkel- en supply chain-ervaring van traditioneel trage en stugge supermarkten, wil Gorillas vormgeven aan nieuw soort consumentengedrag als het gaat om boodschappen doen: Need-Order-Get. In tegenstelling tot gevestigde gig economy-modellen, heeft Gorillas al haar riders in dienst en heeft een divers team van meer dan 14.000 werknemers wereldwijd in dienst genomen. In iets meer dan een jaar heeft Gorillas zich uitgebreid naar meer dan 60 steden, waaronder Amsterdam, Londen, Parijs, Madrid, New York, Milaan en München, en meer dan 200 warehouses geopend in 9 landen. Meer informatie is te vinden op www.gorillas.io.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht