Geplaatst door Founded in Groningen

Groningen op de kaart zetten als startup-stad

Maar liefst 7 Groningse startups kregen dit jaar een plek in de Deloitte Technology Fast50, de lijst van de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven in Nederland. Na Amsterdam staat Groningen hiermee op de tweede plek. Om de snel groeiende innovatie nog meer te stimuleren en uit te dragen, lanceert Founded in Groningen op 20 november een online portal.
Groningen als startup-stad zowel nationaal als internationaal op de kaart zetten, dat is het doel van Founded in Groningen. Met een eigen startup portal krijgen ondernemers een platform om zich internationaal de profileren, onderling kennis uit te wisselen en op een gemakkelijke manier in contact te komen met investeerders.
“We merkten dat er vanuit Groningse startups een grote behoefte was aan een collectief platform om ideeën te genereren. Netwerken te verbinden en veel beter samen te werken. En natuurlijk zichtbaar te zijn. Na een gesprek met Neelie Kroes, Special Envoy voor StartupDelta, werd dat alleen maar meer onderstreept”, aldus Koen Atema, een van de initiatiefnemers van Founded in Groningen.
Neelie Kroes zelf was ook enthousiast over het idee: “Als Groningen een ding goed heeft begrepen is hoe je een hecht ecosysteem kunt bouwen. Groningen heeft fascinerende startups die disruptie in hun DNA hebben. Die kracht moet zichtbaar zijn. Groningen moet trots tonen wat deze startup hub aan de wereld te bieden heeft.” Dat was voor Founded in Groningen aanleiding genoeg om een platform op te zetten dat Groningse startups verbindt en als collectief op de kaart zet.
Rutger van Zuidam, een van de andere initiatiefnemers, verwacht dat het online portal ook veel zal gaan bijdragen voor de al gevestigde bedrijven. “De kans voor het Noorden is dat jonge ondernemers en bedrijven in staat zijn om met een frisse blik oude problemen op te lossen en nieuwe mogelijkheden te bieden. Waar problemen eerst geld kostten, leveren ze voor het nieuwe bedrijf geld op en creëert het nieuw werk”, aldus van Zuidam. “Founded in Groningen is voor het bestaande bedrijfsleven dan ook een geschikte plek om in aanraking te komen met de wereld van de Groninger startups. Oude en nieuwe economie werken samen beter, dat is het motto!”
In de lift als innovatiestad
Groningen heeft de beeldvorming niet mee. Vaak wordt de stad gezien als geïsoleerd en ver weg van waar het allemaal gebeurt. Inmiddels krijgt Groningen steeds meer landelijke erkenning als een broedplaats voor innovatie. Met 7 jonge bedrijven op de Deloitte Technology Fast50 lijst, is Groningen na Amsterdam de stad met de meeste snelgroeiende jonge ondernemingen, met bedrijven als VoIPGRID, Belsimpel.nl en Experty.
Het is dan ook geen verrassing dat de Technology Fast50 dit jaar plaatsvond in Groningen. Deloitte, het bedrijf achter de lijst erkent het succes ook. Theo Vrieswijk van Deloitte: “Wij zijn onder de indruk van de dynamische startup omgeving in Groningen. De stad is de snelstgroeiende startup locatie in Nederland, afgemeten aan de Deloitte Technology Fast 50 en Rising Star verkiezingen in de afgelopen jaren. Wij ondersteunen Founded in Groningen dan ook van harte.”
Founded in Groningen
Steden als New York, Londen, Berlijn en Amsterdam hebben al hun eigen startup portal om bedrijven samen te brengen en successen uit te dragen. “Zo’n online platform werkt ontzettend goed om je als collectief te profileren, beter samen te werken en om makkelijker door investeerders gevonden te worden”, aldus Koen Atema. “We zijn de afgelopen maanden met heel veel startups in gesprek geweest om te kijken hoe we zo’n portal het beste vorm kunnen geven en wat we willen uitdragen.”
De eerste versie van het Founded in Groningen portal wordt op 20 november gelanceerd tijdens het Let’s Gro innovatiefestival. “We verwachten in het voorjaar de volledige versie te kunnen lanceren, maar de basis is er nu. Startups kunnen er al mee uit de voeten en wij kunnen de komende maanden met hun suggesties zo beter uitbouwen tot een perfect werkende portal.”
Het programma
De lancering van het Founded in Groningen portal vindt op 20 november om 16:00 plaats in de Spiegeltent op het Let’s Gro Festival. initiatiefnemers Koen Atema en Rutger van Zuidam (Investerings- en ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland (NOM)) trappen af met lezingen over respectievelijk het Groninger startup ecosysteem en de rol van startups in de economie van nu en morgen.
Bob Voorneveld presenteert daarna Jetpacks, een community startup/Internet of Things (https://wearespindle.com/jetpacks/). Innofest (https://www.youtube.com/watch?v=GgAAaiKil-s) presenteert vervolgens het concept Kartent (http://www.kartent.nl) en ook de winnaars van het Groningse Startup Weekend zullen hun winnende idee pitchen.
Wethouder Joost van Keulen doet de officiële lancering van het Founded in Groningen portal en vanaf 18:00 is er de afterparty in café The Dog’s Bollocks.