Geplaatst door Zwipe

Helft van de Nederlanders wil zo snel mogelijk contactloos betalen met vingerafdrukherkenning

Nederlanders willen veiliger contactloos betalen, blijkt uit onderzoek Zwipe

• Nederlanders maken graag gebruik van contactloos betalen, maar willen dat wel veilig doen
• Ruim acht op de tien Nederlanders wil graag meer dan €25 contactloos kunnen betalen
• De helft is van mening dat betalen met biometrische beveiliging de toekomst is
• Zwipe biedt als eerste vingerafdrukherkenning voor betaalpassen, zonder batterij

Amsterdam, 31 mei 2018 – Volgens onderzoek door Motivaction onder ruim 1.000 consumenten*, vinden Nederlanders contactloos betalen gemakkelijk en willen ze daarmee graag hogere bedragen afrekenen in de winkel. Maar de veiligheid van contactloos betalen is een punt van zorg. De helft van de ondervraagden wil dat zijn huidige bank betere beveiliging, zoals vingerafdrukherkenning, zo snel mogelijk gaat aanbieden. Ruim een op de tien overweegt zelfs over te stappen naar een andere bank als dat niet gebeurt. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Zwipe, pionier op het gebied van vingerafdrukbeveiliging op betaalpassen. Onder andere VISA doet op dit moment pilots met deze technologie. Zwipe is aanwezig op Money20/20 Europe, dat van 4 t/m 6 juni plaatsvindt in de Amsterdam RAI.

“Het onderzoek laat duidelijk zien dat contactloos betalen in Nederland niet meer weg te denken is en populair is onder consumenten. Ook in het jaarverslag van Betaalvereniging Nederland over 2017 valt te lezen dat contactloos betalen sterk toeneemt.”, zegt André Løvestam, CEO van Zwipe. “De beveiliging is echter altijd een punt van zorg geweest. Het feit dat je nog steeds een PIN-code moet ingeven bij grotere bedragen doet afbreuk aan het gemak van contactloos betalen. Zwipe is de eerste die een innovatieve en veilige oplossing heeft ontwikkeld voor vingerafdrukherkenning op betaalpassen. Banken – die sterker moeten concurreren dan ooit tevoren – kunnen hun klanten zo het beste van twee werelden te bieden: het gemak en de snelheid van contactloos én sterke beveiliging.”

Sinds 2013 kunnen we in Nederland met onze betaalpas contactloos betalen in de winkel. Niet langer onhandig de pas in de kaartlezer steken en handmatig een PIN-code invoeren, maar simpelweg even de pas bij de terminal houden. Om de kans op fraude te beperken en zorgen rond de veiligheid van contactloos betalen weg te nemen, kan op dit moment maximaal €25 per transactie contactloos worden betaald. Bij een hoger bedrag moet alsnog de PIN-code worden ingevoerd. Bij de meeste retailers is het inmiddels mogelijk om contactloos te betalen.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de meeste Nederlanders (63%) contactloos betalen makkelijk vinden. En een grote meerderheid (83%) zou graag hogere bedragen (tot €100) contactloos willen betalen. Tegelijkertijd is ruim 60 procent van de ondervraagden bang voor ‘contactloos zakkenrollen’, terwijl bijna 40 procent meent dat contactloos betalen niet veilig is. De helft (49%) verwacht van zijn huidige bank dat deze contactloos betalen met vingerafdrukherkenning zo snel mogelijk gaat aanbieden.

Het Noorse bedrijf Zwipe ontwikkelt oplossingen om deze uitdagingen aan te gaan. Het bedrijf is een pionier en innovator op het gebied van biometrische technologie. Zwipe heeft biometrisch beveiligde betaalpassen ontwikkeld die geen batterij nodig hebben.

* Het onderzoek van Motivaction is in mei 2018 gehouden onder 1.032 Nederlandse consumenten tussen 18 en 65.

Over Zwipe
Zwipe is een technologiebedrijf dat oplossingen voor biometrische authenticatie ontwikkelt die bijzonder weinig stroom verbruiken en geen batterij nodig hebben. Er is ook geen centrale database met vingerafdrukken nodig. Samen met partners, waaronder wereldwijd bekende merken op het gebied van beveiliging, financiële dienstverlening en identiteitstoepassingen, biedt Zwipe makkelijke beveiliging voor banken, winkeliers en consumenten. Dit doet het bedrijf met een volledig op zichzelf staand biometrisch systeem.

Door persoonlijke informatie te beveiligen met geavanceerde vingerafdrukherkenningstechnologie, adresseert de oplossing van Zwipe risico’s rond datadiefstal die inherent zijn aan traditionele authenticatiemethoden. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Oslo, Noorwegen. Zwipe heeft de afgelopen 10 jaar unieke technologie ontwikkeld om elektrische energie op te vangen, in combinatie met beveiligingsoplossingen op basis van internationale standaards. Kijk voor meer informatie op Zwipe.com.