Horeca digitaliseert, maar benut nog lang niet alle voordelen

Ondernemers laten kansen liggen op het gebied van efficiëntie en personalisatie
Amsterdam – De digitalisering in de horeca is in volle gang. Vier op de vijf horecaondernemers in Nederland maakt inmiddels gebruik van een online reserveringssysteem – en dat is te merken. Zo ervaart meer dan een derde (35%) minder fouten in reserveringen. Toch benut een grote groep ondernemers nog lang niet alle voordelen die deze systemen te bieden hebben. Denk aan het automatiseren van communicatie, het minimaliseren van wachttijden of het personaliseren van de bediening. Dat blijkt uit een collectief onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD) en reserveringssoftware Zenchef onder 250 horecaondernemers in Nederland.
Data blijft onbenut
Toegang tot real-time data wordt door 67 procent van de horecaondernemers gezien als essentieel voor het dagelijkse reilen en zeilen van hun zaak. Negentien procent van de ondernemers merkt dat geautomatiseerde communicatie, zoals reserveringsherinneringen, helpt om no-shows terug te dringen en de gasttevredenheid te verbeteren. Ook geeft veertien procent aan dat hun zitplaatsindeling efficiënter is geworden en wachttijden korter, dankzij de inzet van technologie.
Toch maakt elf procent hier helemaal geen gebruik van. In de praktijk betekent dit dat veel ondernemers beslissingen nemen zonder gebruik te maken van inzichten die beschikbaar zijn.
Personalisatie nog lang niet de standaard
Een online reserveringssysteem biedt restaurants waardevolle data om gasten persoonlijker te bedienen, maar dat potentieel blijft grotendeels onbenut. Slechts een derde van de horecaondernemers (33%) gebruikt reserveringsdata dagelijks om de bediening te personaliseren. Negentien procent doet dit wekelijks. Maar een kwart (25%) doet er helemaal niets mee.
De ondernemers die wél gebruik maken van deze data, zetten het vooral in om:
● Gasten bij naam aan te spreken (26%)
● Dieetwensen en allergieën te registreren (26%)
● Vaste gasten hun favoriete tafel te bieden (19%)
● Suggesties te maken op basis van vorige bestellingen (13%)
Emine Youssef, Regional Director Benelux bij Lightspeed, ziet ook dat ondernemers digitalisering vaak nog niet optimaal inzetten: “Veel horecaondernemers maken al gebruik van technologie, maar er is vaak nog meer uit te halen dan op het eerste gezicht lijkt. Door data in te zetten, kunnen zaken als no-shows worden verminderd, fouten beperkt en personeel en tafels efficiënter worden gepland. Daarnaast ontstaan er mooie kansen om gasten persoonlijker te benaderen en de omzet te verhogen. De tools zijn er – nu is het vooral een kwestie van ze gericht in te zetten, op een manier die past bij de eigen zaak en ambities”
—
Noot voor de redactie
Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed en Zenchef. In totaal hebben 250 horecaondernemers deelgenomen aan dit onderzoek, dat plaatsvond tussen juni en augustus 2024.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.