Geplaatst door UNStudio

Hyperloop: in 14 minuten van Amsterdam naar Eindhoven

UNStudio werkt samen met Hardt Hyperloop en presenteert zijn visie op het Station van de Toekomst.

Het Futures Team van architectenbureau UNStudio presenteerde gisteren zijn visie op het Station van de Toekomst tijdens de eerste editie van de HyperSummit in Utrecht, georganiseerd door Hardt Hyperloop, het technologiebedrijf dat bezig is met de realisatie van de Europese hyperloop als duurzaam alternatief voor vliegverkeer.

Door de wereldwijde verstedelijking, de groei van de bevolking en de dringende milieuproblematiek ontstaan infrastructurele vraagstukken die we met onze huidige vormen van transport niet kunnen oplossen. Het is van groot belang dat we een duurzaam alternatief voor het vliegverkeer vinden.

Ben van Berkel, hoofdarchitect en oprichter van UNStudio en UNSense: “De hyperloop is niet alleen een realistisch en levensvatbaar alternatief voor vliegen, hij gaat ook het reizen radicaal veranderen. Ongekend snelle reistijden zullen mogelijk worden met directe verbindingen tussen steden. Hierdoor zullen mensen op volledig nieuwe manieren kunnen werken en hun vrije tijd kunnen besteden, wat vele voordelen oplevert op het gebied van economie, milieu en kennisuitwisseling.”

De hyperloop is gebaseerd op technologie die op zonne-energie draait, wat betekent dat hij geen lawaai maakt, geen milieubelastende uitstoot produceert en de benodigde energie zelf kan opwekken. Dit zal het eerste 100 procent elektrische vervoersysteem zijn dat met ongekende snelheden en reistijden grote aantallen passagiers veilig van de ene stad naar de andere kan vervoeren.

Transfer Hubs – de stations van de toekomst

Het Futures-team van UNStudio is door het Hardt Hyperloop Implementation Programme uitgenodigd om met een visie te komen op de stedelijke integratie van de hyperloop in steden.

In de visie van UNStudio op de hyperloop transfer hub wordt het station vormgegeven als een mozaïek van onderdelen die zich al naar gelang de locatie en ligging aanpassen – hetzij aan het centrum van een stad, de rand van een stad of aan een bestaand, nabijgelegen infrastructureel knooppunt zoals een vliegveld.

Modulariteit en connectiviteit op elk schaalniveau

De kern van het hyperloop-systeem is het concept van modulariteit en connectiviteit. Het betekent dat het systeem schaalbaar, aanpasbaar en veerkrachtig is; de dienstregeling kan real time aangepast worden, afhankelijk van de vraag gedurende de dag. Het traject zelf zal modulair opgebouwd zijn: het zal bestaan uit een super-hogesnelheidsnet en meerdere regionale netwerken, die stedelijke gebieden en belangrijke knooppunten (zoals havens en vliegvelden) op het ultra-hogesnelheidsnet aansluiten.

Dit modulaire denken is in het hele systeem terug te vinden: in het ontwerp van de trajecten, in het ontwerp van de de voertuigen, maar ook als basis voor de visie van UNStudio voor de hyperloop-stations. Van perrons tot functionele ruimten tot het dak dat zich over de vervoersknooppunten uitstrekt: als een modulair ontworpen raamwerk dat alle delen ordent en verbindt.

Een station als een batterij

Stel je voor dat elk hyperloop-station gaat functioneren als een batterij voor zonne-energie, waarbij niet alleen de stations zelf energie opwekken en produceren maar het gehele hyperloop-netwerk? UNStudio denkt dat hierdoor de afhankelijkheid van grote energiecentrales kan worden verkleind en meer energie in lokale micronetten kan worden opgeslagen. Het overschot aan energie dat op de vervoersknooppunten en langs de buizen van de hyperloop geproduceerd wordt, voedt de autonome voertuigen, en de bussen en fietsen waarop passagiers kunnen overstappen om hun reis voort te zetten.

Door snelheid ontstaan nieuwe mogelijkheden

De hyperloop kan een tweeledig doel vervullen met het snelle vervoer van zowel mensen als goederen. Juist door de snelheid van de hyperloop – die tussen de 600 en 1000 km/u bedraagt – ontstaan nieuwe mogelijkheden. De hyperloop verplaatst zich net zo snel als een vliegtuig, maar brengt passagiers naar het hart van onze steden.

Door de snelheid van de hyperloop kunnen we ons een volledig nieuw beeld van kennisoverdracht gaan vormen. Er ontstaat een netwerk van mobiele leeromgevingen dat gerenommeerde instellingen met elkaar verbindt en dichter bij elkaar brengt. Ook zullen rond hyperloop-stations op een natuurlijke manier werkomgevingen ontstaan, omdat de knooppunten logische ontmoetingsplaatsen zijn voor hardwerkende mensen.

Vanuit de productie gezien, kan de hyperloop de katalysator zijn die nodig is voor de transitie van een gecentraliseerd systeem van industriële productie naar de hyperlokale economieën die de digitale infrastructuur ons belooft. Door de factor afstand buitenspel te zetten, kunnen we de toeleveringsketen tussen productie en consumptie inkorten en kunnen we gebruikmaken van realtime-feedback om de productie exact op de behoeften van de consument af te stemmen. Snelle levering betekent ook dat supervers voedsel van hoge kwaliteit, dat op dezelfde dag geplukt of gevangen is, rechtstreeks in het centrum van de stad kan worden geleverd, wat de basis vormt voor het ontstaan van dagmarkten. Ook voor de geneeskunde zien we voordelen – denk aan het vervoer van gekweekte organen of transplantatiemateriaal op biologische basis, waarbij tijd de allesbepalende factor is om het leven van iemand in nood te redden.