Geplaatst door Imagine Run

Imagine Run lanceert op 29 september het grootste virtuele wandel- en loopevenement ooit

6 september – Eén app, één dag en duizenden lopers! Imagine Run wil, in samenwerking met de Hartstichting, iedereen op Wereld Hart Dag (29 september) in beweging krijgen door middel van het grootste virtuele wandel- en loopevenement ooit. Het virtuele evenement vindt overal ter wereld plaats. De afstand, het tempo, waar en met wie je loopt bepaal je helemaal zelf. Trainen voor het jaarlijkse terugkerende evenement kan met de op maat gemaakte schema’s en routes in de app.

Imagine Run
De gratis bewegingsapp, een initiatief van Edwin Kuipers en Jacques de Krom, werd eind april gelanceerd en biedt mensen de kans om op een laagdrempelige manier te gaan bewegen. De grootste motivatie voor de app zijn de keiharde landelijke gezondheidscijfers: meer dan de helft van de volwassenen in Nederland beweegt onvoldoende. ‘Door genoeg te bewegen verklein je de kans op hart- en vaatziekten,’ aldus David Verschoor, hoofd Marketing, Partnerships & Communicatie bij de Hartstichting. ‘Daarom werken we samen met Imagine Run om zoveel mensen op 29 september in beweging te krijgen.’ Maar voor Kuipers zit er ook een sterk persoonlijk motief achter. Alhoewel hij al zijn hele leven dagelijks volop in beweging is, werd hij op 45-jarige leeftijd geveld door een hartstilstand. Familie, buren en het ambulancepersoneel, maar bovenal zijn goede conditie, redden zijn leven. Ruim twee jaar later, grotendeels hersteld van zijn hartstilstanden en vastbesloten om een gezonde leefstijl te hebben, bedacht hij de unieke app.
Hoe werkt de app?
Met Imagine Run, die overal ter wereld ronde routes van verschillende afstanden aanbiedt, kun je vandaag nog je wandel- of hardlooproutine oppakken. Waar je je ook maar bevindt, je geeft op de app aan hoeveel kilometer je wilt wandelen of hardlopen en je krijgt de keuze uit drie verschillende routes. De route wordt begeleid door middel van stemnavigatie en een visuele kaart (vergelijkbaar met Google Maps). Als gebruiker bepaal je zelf het startpunt, de afstand en de snelheid waarmee je wil wandelen of hardlopen. Bewegingsdeskundige en voormalig Olympisch marathonloper Gerard Nijboer heeft daarnaast trainingsschema’s opgesteld om je conditie rustig en verantwoord op te bouwen – van enkele kilometers wandelen tot 40 kilometer hardlopen. Ook krijg je handige tips voor opwarmen, cooling-down en looptechnieken.

Overal ter wereld
Sinds de lancering groeit de app hard. Inmiddels telt het meer dan 29.000 actieve gebruikers. De boodschap blijkt wereldwijd mensen aan te spreken én aan te sporen om op een laagdrempelige manier in beweging te komen. ‘Want een keihard regime is helemaal niet nodig; simpelweg een stukje wandelen of hardlopen is al genoeg. En er is nu eindelijk een oplossing die iedereen heel eenvoudig dagelijks in beweging kan brengen’, aldus Kuipers, die Kunstmatige Intelligentie studeerde aan de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Vanuit je voordeur, kantoor of op je vakantieadres; de app is overal ter wereld te gebruiken. Je startpunt is ook altijd de finish. Je bepaalt je eigen doelen en verdwalen is er niet bij.’
De Hartstichting
Het is de eerste keer dat de Hartstichting een partnerschap sluit met een bewegingsapp. 20% van de opbrengst van de startpakketten van het evenement op 29 september gaat naar de Hartstichting. Daarnaast hebben deelnemers die meedoen de gelegenheid om met hun wandeling of hardlooptocht geld op te halen voor de stichting. Het evenement zal jaarlijks terugkeren, met als doel om het grootste publieke (hard)loopevenement ter wereld te worden.

Noot voor de redactie:
• Deelnemers kunnen zich voor 29 september registreren via de app of website. Bij registratie kunnen gebruikers kiezen uit drie verschillende pakketten:
o Basic pakket: startnummer (€5,99)
o Medium pakket: startnummer en Imagine Run active dry shirt (€19,99)
o Premium pakket: startnummer, Imagine Run active dry shirt, Imagine Run medaille en certificaat (€29,99)
• De Imagine Run App is gratis te downloaden via de App Store of Google Play in de categorie Health & Fitnes
• Obesitas is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in 2030 een wereldwijde epidemie met alle gevolgen van dien: diabetes, hart- en vaatziektes en bepaalde vormen van kanker. In 2014 waren er een kleine 2 miljard volwassen met overgewicht, waarvan 600 miljoen met obesitas (cijfers WHO)*.
*Bronvermelding: http://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight

Over Imagine Run
Imagine Run is een start-up, opgericht in juni 2017 en bestaat uit een hecht en klein team van negen collega’s. Geheel in de geest van John Lennon’s wereldberoemde song Imagine, wil Imagine Run een gezondere wereld creëren op een toegankelijke en laagdrempelige wijze. Naast de wandel/hardloop-app biedt Imagine Run wandel- en hardloopkleding aan in de webshop en worden gedurende het jaar diverse loopevents georganiseerd. Sinds de lancering van de app begin mei hebben ruim 29.000 mensen de app in gebruik genomen.