ING Groep transformeert HR in de cloud met ServiceNow

ServiceNow, de leverancier van enterprise cloud-oplossingen, maakt bekend dat de ING Groep, een wereldwijd opererende financiële instelling, succesvol de cloud-gebaseerde software van ServiceNow gebruikt om de HR-dienstverlening voor meer dan 25.000 werknemers te transformeren.
Voorheen maakte ING gebruik van callcenters en face-to-face interactie voor de meeste HR-verzoeken. ING gaat nu over op ServiceNow HR Service Automation om diverse belangrijke HR-functies te helpen stroomlijnen. ING verbetert de HR-diensten op de volgende manieren:
Bouwen van een nieuwe, volledig branded zelfservice HR-portal voor werknemers. ING creëert een zelfserviceportal waar werknemers door heel Nederland toegang hebben tot een kennisbank met meer dan 1200 artikelen (in het Nederlands en Engels) over onderwerpen als gezondheid, compensatie en leren. Dit geeft medewerkers de mogelijkheid om antwoorden te krijgen op de meest gestelde vragen, wanneer ze maar willen.
Automatiseren case management. Door gebruik te maken van ServiceNow, zet ING zijn handmatige HR-processen om in geautomatiseerde proces workflows. Zo kan een werknemer die een vraag heeft over arbeidsvoorwaarden en vakantie of een complexer verzoek zoals een sabbatical of verlof, inloggen op de HR-portal die het verzoek rechtstreeks naar de juiste HR-expert stuurt. Dit stelt het HR-team van ING in staat om HR-activiteiten te meten en hierover te rapporteren en te kijken naar de invloed ervan op het bedrijf.
Creëren van één registratiesysteem om alle HR-verzoeken en -diensten te stroomlijnen. De software van ServiceNow is geïntegreerd in het bestaande HR-systeem en helpt daarmee de tools voor HR-diensten samen te voegen in één enkel systeem. Hierdoor heeft de organisatie een goed overzicht van de processen en één bewaarplaats voor HR-data voor meer consistentie en efficiëntie.
Dankzij deze voordelen is de HR-afdeling van ING in staat om de tevredenheid van de eindgebruiker aanzienlijk te verbeteren, terwijl de kosten en tijd die nodig is voor het verlenen van diensten drastisch wordt verlaagd.
“Medewerkers verwachten steeds meer zelfservice voor HR”, zegt Marc van den Berg, Manager HR Click Nederland. “Dankzij ServiceNow heeft automatisering het mogelijk gemaakt dat werknemers sneller toegang hebben tot veel informatie, de medewerkerstevredenheid is aanzienlijk verhoogd en het aantal stappen dat genomen moet worden om toegang te hebben tot informatie is drastisch verminderd. We zien ServiceNow als belangrijke partner tijdens onze transformatie.” Het project duurde van begin tot eind slechts drie maanden.
“Door het verplaatsen van hun HR-diensten naar de cloud met ServiceNow, kan ING intern dezelfde goede service bieden aan zijn medewerkers als de service die het extern biedt aan klanten”, zegt Kevin Tumulty, EMEA Vice President van ServiceNow. “ING maakt de HR-afdeling toegankelijker en productiever met een krachtige nieuwe zelfservice-ervaring. Hierdoor worden HR-middelen vrijgemaakt waardoor het mogelijk wordt om te focussen op het leveren van de belangrijkste business drivers”, aldus Tumulty.
ServiceNow HR Service Automation stroomlijnt en verbetert HR-dienstverlening door medewerkers een zelfservice-catalogus te bieden, waardoor ze eenvoudig toegang hebben tot vooraf gedefinieerde diensten zoals arbeidsvoorwaarden, waardoor de HR- en werknemersproductiviteit wordt verhoogd, de operationele kosten worden verlaagd en de prestaties van het HR-team verbeteren.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.