Geplaatst door Peaks

Innovatieve beleggingsapp Peaks vanaf vandaag te downloaden

Amsterdam, 22 november 2017 – Ondanks het historische dieptepunt dat de spaarrente dit jaar bereikte, ‘spaart’ 91 procent van de Nederlanders massaal door. Weet men simpelweg niet wat de alternatieven zijn om vermogen op te bouwen of regeert de angst? Mannen (31%) beleggen momenteel ruim drie keer zo vaak als vrouwen (9%). Maar dit verandert binnenkort. Ruim één kwart van alle vrouwen overweegt om in de toekomst te starten met beleggen. Dit en meer blijkt uit onderzoek door PanelWizard Direct in opdracht van de start-up Peaks. De in maart 2017 aangekondigde innovatieve app waarmee je je wisselgeld simpel belegt is vanaf vandaag gratis te downloaden.

Ongemerkt beleggen met je wisselgeld
Peaks introduceert als eerste een mobiele app die van shoppen een potentieel lucratieve business maakt. De start-up geeft iedereen de kans om vermogen op te bouwen. Peaks doet dit door elke bankafschrijving af te ronden naar de volgende euro, waarna je wisselgeld automatisch naar je beleggingspotje gaat. Bij een gepind kopje koffie van €2,70 wordt €0,30 direct opzij gezet. Sijbrand Tieleman, medeoprichter van Peaks: “Beleggen alleen voor de happy few? Onzin. Wij vinden dat iedereen moet kunnen beleggen. Ons doel is om iedereen financiële vrijheid te laten ervaren. Of je nou veel geld hebt of maar een beetje, wel of geen discipline hebt om geld opzij te zetten en of je nou verstand hebt van financiën of niet. Daarom hebben we een app gebouwd die je geld opzij zet en beleggen toegankelijk maakt voor iedereen”. Je wisselgeld beleg je in verschillende duurzame indexfondsen, die je geld spreiden over duizenden obligaties en aandelen. Op deze manier neem je niet meer risico dan nodig is. Al meer dan 10.000 mensen schreven zich in sinds de aankondiging in maart van dit jaar.

Flink wat hobbels
Het toegankelijk maken van beleggen blijkt hoog nodig. Nederlanders vinden beleggen voornamelijk ingewikkeld (49%), risicovol (70%) en onvoorspelbaar (62%). Tegelijkertijd denkt bijna 45% erover na om te beleggen (of doet het al), zeker nu de spaarrente historisch laag is. Bij millennials ligt dat percentage nog een stukje hoger (76%). Een gat in de hand gooit echter vaak roet in het eten. Van de 18 tot 30-jarigen laat ruim één derde z’n geld liever rollen dan het te sparen of beleggen. Terwijl uit eerder genoemd onderzoek blijkt dat Nederlanders maandelijks best wat kunnen missen zonder het te voelen in hun portemonnee. Voor meer dan de helft gaat het zelfs om €100,- of meer.

Hoe werkt Peaks?
Wie met Peaks wil gaan beleggen, kan de app gratis downloaden. Om een Peaks-account te openen, doorloop je in de app een chat waarin je je inleg bepaalt, je portfolio kiest en je bankrekening koppelt. De portfolio’s komen in vier “smaken”: Mild, Pittig, Scherp of Heet. Elke van deze portfolio’s heeft een ander risico en bijbehorend verwacht rendement. Het wisselgeld berekent Peaks door iedere bankafschrijving naar de eerstvolgende hele euro af te ronden. De afgeronde bedragen worden vervolgens wekelijks in het gekozen portfolio belegd. Op dit moment kunnen alleen Peakers met een Rabobank-rekening hun bankafschrijvingen laten afronden en beleggen. Peakers met een andere bankrekening kunnen kiezen om hun wisselgeld in te stellen op €1 per dag, wat ongeveer gelijk is aan het gemiddelde wisselgeld van Peakers die hun bankafschrijvingen laten afronden. Het beleggen van wisselgeld door middel van het afronden van je bankafschrijvingen, wordt in 2018 voor klanten van alle banken mogelijk. Los van beleggen met wisselgeld is het voor alle Peakers ook mogelijk om maandelijks geld te storten of op ieder moment eenmalig via iDEAL geld in te leggen.
Wat kost het?
Peaks is de eerste drie maanden voor iedereen gratis. Na deze drie maanden krijgen 18 tot en met 22-jarigen jongerenkorting van €1 per maand. De app kost na de eerste 3 maanden €1 per maand. Tenminste, als je minder dan € 2.500 belegt. Heb je een belegd vermogen van € 2.500 of hoger, dan betaal je over het totaal 0,5% per jaar. Dit betaal je in termijnen, elke maand een beetje. Naast de kosten voor de app betaal je kosten aan de aanbieders van de indexfondsen. Deze kosten – liggen tussen de 0,2% en 0,4% per jaar.
Over Peaks
Peaks houdt kantoor in Amsterdam en is in 2016 opgericht door Tom Arends, Rutger Beens en Sijbrand Tieleman. De Rabobank is een belangrijke investeerder in Peaks.

Zie voor meer informatie:
●       App Store en Google Play Store
●       https://www.peaks.nl/
●       https://www.facebook.com/Peaksnl/
●       https://www.instagram.com/peaksnl/
●       https://twitter.com/peaks
●       https://nl.linkedin.com/company/peaks-nl
Disclaimer
Aan beleggen zijn risico’s verbonden. Je moet weten dat je je inleg (deels) kunt verliezen.