Industry Wire

Geplaatst door ETS Worx BV

Instore communicatie: van tombola naar logica

Verder is er een toenemende druk op het realiseren van een optimale budgetinspanning. Daarom is het inzichtelijk krijgen van gedrag van winkelend publiek op de reclame-inspanningen een belang wat vandaag al aan de orde is.

ETS Worx verandert de “tombola” van de instore communicatie-mix in een uitgebalanceerde en afgewogen palet van aantoonbaar renderende communicatie-middelen!

Huidige onderzoeksmogelijkheden zijn veelal shopper-intrusive deeloplossingen, die volledig tekort schieten wat betreft steekproefgrootte, nauwkeurigheid, schaalbaarheid en doorlooptijd. Bovendien zijn ze doorgaans erg kostbaar. ETS RetailLab© brengt hier drastisch verandering in.

Onze methodologie bestaat uit het plaatsen van zeer kleine o.a. sensoren ingebouwd of los gerelateerd aan het te meten (in-store communicatie)middel, waardoor drukte, aandacht en evaluatiegedrag van shoppers nauwlettend worden geregistreerd. Dit gebeurt met een verscheidenheid van sensoren waarvan de meeste werken op basis van real-time video beelden. Daarnaast kan bijvoorbeeld ook worden gemeten welke producten uit het schap worden genomen en/of weer worden teruggezet.

Data wordt 24×7 gemeten en direct verwerkt in een on-line datawarehouse. Vanuit een “Dynamisch Dashboard” kunnen rapportages en diepte-analyses worden uitgevoerd, waarbij een doorsnede gemaakt kan worden op o.a. hoogte, boodschap, type, geslacht, leeftijd, dag van de week, afstand tot het object en nog veel meer. . .
Basis indicatoren die standaard worden geregistreerd zijn:
• Aanwezigheid in aantal en duur
• Mannen of vrouwen
• Leeftijdscategorieën: senior, volwassenen, jong volwassenen en kinderen.
• Kijkafstanden van de reclame-objecten
• De soort typen van “kijken” zijn “Waarnemen” en “Kijken”. Deze worden met intervallen van 100 milliseconden* nauwkeurig geregistreerd.
• Pakken en terugzetten van producten

Wanneer de kosten van de POS-materialen bekend zijn is het nu eenvoudig terug te rekenen wat de werkelijke ROI van bepaalde POS-displays is, welke POS-materialen in welke doelgroepen scoren, wat de ideale attentie is bij welke afstand, en wat de attentie ontwikkeling van een POS-unit is overtijd, waarbij het inzichtelijk wordt wanneer een reclame-object gaat degraderen in kijk- en attentietijd (erosie-curve). U krijgt hierdoor informatie over het gedrag van het winkelend publiek op uw instore reclame-inspanningen.

De aanpak staat 24×7 meten toe met een bijna 100% dekking van het winkelend publiek! In een gemiddeld onderzoek worden honderduizenden transacties gemeten. Daarmee is het mogelijk om een werkelijke doorsnede van “Shopper” kenmerken te maken zonder projecties of extrapolatie op grotere universa.
Diverse sensoren van ETS RetailLab© meten gedrag:
• Automated audience measurement (meten van aandacht met beeldsensoren)
• Distance measurement; op welke afstand krijg je de beste aandachtsresultaten
• Hotspots overzicht van winkels met meerdere sensoren meting
• Shopper counting (Beeldsensor aan plafond)
• Meten conversie (pakken, terugzetten) behoren ook tot de mogelijkheden

Observatieresultaten in ETS RetailLab© kunnen worden gecombineerd met resultaten uit kwalitatief onderzoek. Verder is het importeren van externe bronnen zoals kassabonnen, weer, verkeer, digital signage playlist informatie etc., ook mogelijk.
De gedrag-gegevens worden verwerkt , geanalyseerd en verrijkt met meta-informatie in een centraal datawarehouse met op maat gemaakte dynamische rapportage dashboards.

Geen privacy issues! Doordat de registratie van beelden lokaal plaats
vindt en direct worden omgezet naar numerieke datafiles ontstaan er geen privacy issues voor individuen. Gezichten van shoppers worden dan ook nooit opgeslagen en zijn op geen enkele manier terug te halen. Deze meetmethodologie opereert conform de ESOMAR privacy richtlijnen en wetgeving rondom de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Wat kan er zoal gemeten worden. Instore POS en signing materialen kunnen worden uitgerust met een miniscule beeldsensor, die de aandacht en kijkgedrag kan meten van personen. In combinatie met een “ETS CRAS” unit (ETS Conversion Registration & Analysis System) kan tevens conversie inzichtelijk gemaakt worden. Maar ook “traditionele” Digital Signage schermen, waarbij kijkgedrag ook per uitgezonden commercial kan worden geregisteerd. De betere DS platformen zijn hieraan te koppelen

Voordelen van ETS RetailLab© zijn:
• Grootschalig onderzoek, 24×7, lange periodes, bijna 100% dekking van het winkelende publiek.
• Ideaal voor A/B testing, pre-testing en continu onderzoek
• Intelligente aggregatie van gegevens over verschillende meetmethoden (sensoren)
• Volledig geautomatiseerd en schaalbaar
• Verhuurmodel, geen aanschaf van hardware, software en licenties voor onderzoek mogelijk
• Zowel wat betreft de prijs als aanpak, geschikt voor kleine tijdelijke onderzoeken en maar ook permanente, grootschalige onderzoeken
• Snelle en deskundige uitrol- en installatie kan ook door derden worden uitgevoerd.
• Zeer lage kosten per “respondent”
• Objectieve metingen, shoppers zijn zich niet bewust van het onderzoek, waarbij de privacy van shoppers is gewaarborgd. Er worden geen gegevens aan identiteiten gekoppeld en of beelden worden niet opgeslagen, maar in real-time en lokaal op het systeem verwerkt.
• Benchmarking met geaggregeerde gegevens van derden is tevens mogelijk.

ETS RetailLab© bestaat verder uit hoogwaardige en proven technology hard- (meetsensoren, computers), software (cliënt- en server software) en meta-data van diverse best-in-class leveranciers. Het platform werkt volledig autonoom en heeft een eigen datatransmissie infrastructuur zodat de onderzoeksgegevens niet over het netwerk van de retailer of outlet hoeft te lopen.

Wie is ETS Worx BV|Euroteamservices?
Opgericht in 2007 en actief in het domein van Interactieve Digital Signage heeft ETS Worx een aantal baanbrekende onderzoeksprojecten uitgevoerd voor o.a. voor Intel. Deze producten die een hoge mate van interactiviteit hebben worden thans nog wereldwijd gebruikt door Intel bij Intel Development Forums wat een rondreizende presentatie is van toekomstige technologieën en applicaties voor onder meer gebruik in de Retail. De koppeling van Communicatie, Marketing en ICT applicaties worden door onze technologie in optima forma getoond.
Met deze basiskennis, heeft ETS Worx dit platform verder ontwikkeld naar ETS RetailLab© gericht voor gebruik in het bredere domein van marktonderzoek. Waar de “interactieve” communicatie in de Retail in de toekomst zeker een plaats gaat krijgen is het meten van gedrag van winkelend publiek een belang wat vandaag inzichtelijk moet zijn. Geïnspireerd door onze brede kennis in ICT, marketing en onderzoek is deze methodologie het antwoord om inzicht te krijgen in het gedrag van de hedendaagse shoppers.

Note :
* Intervallen van 100 miliseconden zijn noodzakelijk om een onderscheid tussen waarnemen en kijken te registeren (computational models of focal visual Retail onderzoek)

ETS Worx BV | Euro Team Services.
Frank Engelman of Gert Jan van Engelen
De Scheper 312 – 314 |5688 HP Oirschot | 0499 577 663 b.g.g. 06 51546523 www.euroteamservices.biz | frank@euroteamservices.biz

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht