Geplaatst door ABN

Internationale handelsprocessen efficiënter door slimme zeecontainer

Hackathonteam Glassbox presenteert in samenwerking met IBM, Maersk Line, Core|vision en ABN AMRO pilot tijdens de wereldhavendagen in Rotterdam.

Alhoewel de handel een grote drijfveer voor de wereldeconomie is, zijn handelsprocessen vaak nog inefficiënt. Zo kost het gemiddeld zo’n 40 dagen om een transactie af te ronden tussen Europa en China, terwijl een schip er zelf er gemiddeld zo’n 24 dagen over doet. Het administratieve proces en gebrekkige toegang tot (gedeelde) data, verklaren het verschil.

Combinatie van blockchain & internet

Glassbox denkt hier een oplossing voor te hebben gevonden. Door gebruik te maken van onder andere blockchain technologie en ‘the Internet of Things’ wordt de logistieke keten transparant en toegankelijker. De zeecontainer wordt ‘slim’ gemaakt. De technologieën versnellen de data-uitwisseling en bieden belanghebbenden toegang tot de juiste informatie. Zo maakt Glassbox op een laagdrempelige manier een belangrijk deel van het huidige handelsproces goedkoper, sneller en efficiënter.

Idee ontstaan tijdens hackathon

Het idee werd geboren tijdens de Beyond Banking Days hackathon van ABN AMRO begin juni. Voor ABN AMRO, van oudsher actief in de handelsfinanciering, is de scheepvaart een belangrijke sector. Gedurende de zomer heeft het hackathonteam Glassbox, bestaande uit medewerkers van IBM, Maersk Line, Core|vision en ABN AMRO, het concept verder uitgewerkt. Tijdens de wereldhavendagen laat het team zien wat ze hebben ontwikkeld en gaan ze in gesprek met klanten om het idee verder te brengen.

Zelf de slimme zeecontainer zien?

Geïnteresseerden kunnen de slimme zeecontainer tijdens de wereldhavendagen komen bekijken. Het Glassbox team staat op de Parkkade en is te herkennen aan de Maersk container en ABN AMRO banners.