Industry Wire

Geplaatst door Collect Capital

Investeerders opgelet, Crowdfunding 2.0 in aantocht

Van de redactie: Mei 2012

Crowdfunding 2.0 in aantocht?

Als veel mensen investeren in een nieuw idee “dan moet het wel goed zijn”. Dat is de gedachte achter crowdfunding. De massa bepaalt wat wel en niet goed is. Op basis van investeren met relatief kleine bedragen, een klein percentage aandelen ontvangen waardoor de ondernemer zo zijn startkapitaal bij elkaar spaart.

Tegenwoordig zijn veel projecten inmiddels succesvol opgestart door middel van crowdfunding.

Maar stop het daar?

Nee, niet elk fantastisch gepitched idee is ook een goed idee. En niet elk goed idee wordt ook goed uitgevoerd waarna het zonder pardon naar de prullenmand wordt verwezen. Het blijkt dat nog maar 25% van alle bedrijven die opgestart wordt door crowdfunding na 2 jaar nog bestaan. Van deze bedrijven heeft 12,3% ook daadwerkelijk dividend uitgekeerd. Laat staan dat ongeveer 5% van alle gepitchte ideeën maar het startkapitaal bereikt. 95% haalt dus niet eens de grens om te mogen starten. Jammer van al dat geïnvesteerde geld dat uiteindelijk het doel niet bereikt.
Er blijkt dat bij crowdfunding te weinig kritische methoden zijn om te bepalen wat wel en wat geen goed idee is om te investeren. Veel crowdfunding sites bieden elk idee dat ingediend wordt aan op hun platform. Men moet uitgaan van de presentatie en wat de ondernemer over zichzelf vertelt op de site. Dit kan in werkelijkheid nog wel eens anders uitpakken dan gehoopt.

Banken werpen een kritische blik en onderwerpen ondernemers aan een vragenvuur. Maarja, voor ondernemers wordt het steeds moeilijker om daar een startkapitaal te verkrijgen. Banken zijn nog een aantal jaar bezig hun portfolio op orde te krijgen en slechte leningen af te schrijven. Er ontstaat dus een wildgroei van vragende ondernemers die startkapitaal zoeken voor “weer het zoveelste idee”. De kritische blik ontbreekt, door het wegvallen van een controlerende bank.

Maar dat wil nog niet zeggen dat er geen goede ideeën meer op de markt zijn..
Crowdfunding 2.0 is crowdfunding met een kritische blik voor innovatieve ideeën.

Crowdfunding 2.0 is alles wat crowdfunding is met de kritische blik van een bank. Zo is er Collect Capital (Collect your Capital!) die hoopt te denken dat ze een nieuw recept voor crowdfunding hebben uitgevonden. Deze onderwerpt elke nieuw bedrijf aan een strenge selectie en elke ondernemer aan een vragenvuur. Het idee van de onderneming mag dan een beetje gek zijn, de basis – het financiele plan en bedrijfsuitvoering – moeten solide zijn. Professionele en succesvolle ondernemers zijn analisten die hun mening geven over elk plan dat op het platform komt te staan. Zo wordt een kwalitatief hoogwaardig portfolio op het platform aangeboden en weet u waar u in investeert! Het blijft immers risicokapitaal..

Na het behalen van het startkapitaal kiest de ondernemer voor een begeleider; één van de analisten die hun mening hebben gegeven over het op te starten bedrijf. Dit is een succesvolle ondernemer of directeur in die branche waarmee de ondernemer een klik heeft. Deze voorziet de ondernemer van tips, kennis en relaties en de investeerder van up-to-date en getrouwe informatie over de voortgang van het bedrijf.

Maar is dat het enige verschil met crowdfunding 1.0? Nee, crowdfunding 2.0 is meer een community. Door een netwerk van analisten, potentiele afnemers, ondernemers, bedrijven en supporters ontstaat er een zee van kennis en hulp. De kans van slagen wordt hierdoor velen malen groter dan dat je enkel en alleen op je eigen (wankele) benen moet staan als beginnende onderneming.

Crowdfunding 2.0; de kracht van de massa, de kennis van professionals en de kritische blik naar het bedrijf.

Meer over crowdfunding 2.0 > www.collectcapital.com

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht