IT-security-startup Quiver wint finale Dell for Entrepeneurs

AMSTERDAM – De snelgroeiende Nederlandse IT-security-startup Quiver heeft gisteravond de finale gewonnen voor het Dell for Entrepeneurs-programma. Voor dit nieuwe initiatief ging Dell Nederland op zoek naar de twee beste IT-startups van Nederland. Als prijs ontvangt Quiver een jaar lang een Dell-partnership, wat een gigantische boost zal betekenen voor het sales- en marketingnetwerk van de startup.

Slimme beveilingslaag met Quiver

Quiver biedt bedrijven een extra, slimme beveiligingslaag bovenop documenten, waardoor deze veiliger gedeeld kunnen worden. Beide winnaars worden een jaar lang voorzien van gratis Dell-apparatuur. Ook krijgen zij gratis advies van Dell-executives en zullen zij voor een groot bedrag aan diensten van de Dell for Entrepreneurs-partners ontvangen, zoals Accenture, Nalta Consultancy, KPMG, Deterink Advocaten & Notarissen, Rackspace en The Next Web. Op de finaledag pitchten tien startups, waarna ze beoordeeld door vier juryleden van Dell, The Next Web, Nalta en Accenture. Bomberbot is de andere winnende finalist.

Over Quiver

Elk bedrijf werkt met vertrouwelijke documenten. Meestal wordt de omgeving waarin deze documenten zich bevinden beveiligd, maar de documenten zelf niet. Quiver biedt organisaties de zekerheid dat ze volledige controle krijgen over alle digitale informatie die ze bezitten of uitsturen met behulp van een slimme veiligheidslaag.

Digitale beveiliging

Door informatie te ‘Quiveren’ geeft Quiver volledige controle over alle gewenste bestanden. Quiver zorgt ervoor dat bestanden alleen onder persoonlijk ingestelde opties geopend, gedeeld en aangepast kunnen worden. Waar deze zich ook bevinden, in de cloud of zelfs op een persoonlijke harde schijf.

Hoe werkt Quiver?

1) Geolocatie

Quiver laat zijn gebruikers voorwaarden toevoegen aan hun bestanden. Zo kan bijvoorbeeld worden ingesteld dat een Word-document alleen door een specifiek persoon op een specifiek tijdstip, op een specifieke locatie geopend kan worden. Ook kan de tijd dat het document ingezien kan worden van tevoren worden ingesteld. Eveneens is het mogelijk de screenshot-, print- en editfunctie uit te schakelen.

2) Audittrail

Los van de beveiligingslaag die toe te voegen is, kan de gebruiker ook zijn bestand volgen. Dankzij de ingebouwde audittrail maakt Quiver inzichtelijk naar wie het document doorgestuurd is, door wie het gedownload is en waar het geopend is. De bestanden worden beveiligd met een zware encryptie. Wanneer een document per ongeluk verstuurt wordt naar de verkeerde persoon kan de eigenaar van het document eenvoudig de, per ongeluk, verleende toegang ongedaan maken.

3) Op afstand te controleren

Eigenaren van het document kunnen het bestand op afstand onklaar maken door de rechten voor individuen te wijzigen of in te trekken. Dit kan zelfs wanneer er geen verbinding met het internet is. Na een vooraf door de gebruiker ingestelde periode dient de ontvanger zijn rechten te updaten. Wanneer de gebruiker dit niet op tijd doet vervallen zijn rechten en wordt de toegang tot het document hem ontzegt.

Django Lor, mede-oprichter en CEO van Quiver: “Een groot probleem voor veel werkgevers en bedrijven is de beperkte controle die zij over al dan niet vertrouwelijke documenten hebben. Een sprekend voorbeeld is wanneer een medewerker vertrekt de bestanden niet vernietigt, zoals afgesproken, maar ze kopieert voor eigen gebruik. Door documenten te ‘Quiveren’ wordt de informatie voorzien van slimme veiligheidslaag waarmee de eigenaar de volledige controle over zijn documenten terugkrijgt.”