Geplaatst door Kaseya

Kaseya MSP Benchmark Survey 2018: MSP’s zien steeds vaker in dat Professional Services Automation tools geen inkomsten opleveren

Amsterdam, 21 februari 2018 – Kaseya®, de toonaangevende leverancier van complete IT-beheeroplossingen voor Managed Service Providers (MSP’s) en middelgrote bedrijven, maakt de resultaten van zijn MSP Benchmark Survey 2018 bekend.

Een van de belangrijkste uitkomsten van dit jaarlijks terugkerende onderzoek is, dat de meerderheid van de MSP’s zich niet langer wendt tot commodity break/fix-diensten. MSP’s leveren steeds vaker meer strategische diensten op basis van Remote Monitoring en Management-oplossingen (RMM) in plaats van Professional Services Automation tools (PSA).
Een van de belangrijkste onderdelen van deze aanpak voor 2018 is een sterkere focus op security. Security genereert bij 65 procent van de respondenten wereldwijd elk jaar meer inkomsten. Deze dienst blijkt het minste risico te lopen om af te nemen. Tegelijkertijd werd het voorkomen van securityrisico’s door 33 procent van de respondenten genoemd als de grootste uitdaging. Geen enkel ander issue of andere vraag naar diensten kwam – zowel wereldwijd als regionaal – boven de tien procent uit.

Ondanks het belang van security wordt de impact van de General Data Protection Regulation (GDPR) op MSP’s nog steeds onderschat. De deadline voor deze nieuwe wetgeving nadert en overal ter wereld worden privacywetgevingen aangescherpt, wat inhoudt dat MSP’s niet langer de luxe hebben om compliance onderaan hun to-dolijst te zetten. Bij navraag over compliance-eisen of -wetgevingen, die op MSP’s of hun klanten van toepassing zijn, gaven veel MSP’s aan dat ze niet verwachten dat de EU-wetgeving van grote invloed op ze zal zijn. Hoewel de wereldwijde (22 procent) en Amerikaanse (tien procent) reacties geen verrassing waren, kwam het EMEA-resultaat van slechts 77 procent wél uit de lucht vallen. Slechts 52 procent van de MSP’s wereldwijd en 55 procent in EMEA leveren compliance-assessments, wat inhoudt dat er significante groeimogelijkheden zijn voor MSP’s die snel kunnen reageren.

De jaarlijkse Kaseya MSP Benchmark Survey staat bekend als de meeste krachtige tool in de branche voor het analyseren van de MSP-markt. De resultaten leggen de technologieën en processen bloot, die de meest succesvolle MSP’s scheiden van de rest. De afgelopen jaren focuste het onderzoek zich op prijsstellings- en dienstverleningstrends binnen dit marktsegment. Hierop voortbordurend, werd met het onderzoek dit jaar extra informatie verzameld om niet alleen op de prijsstellingsstrategie een nieuw licht te werpen, maar ook op nieuwe diensten, operationele resources en eisen. De gegevens zijn afkomstig van bijna negenhonderd MSP’s in meer dan veertig landen.

“Het is van groot belang dat Kaseya de MSP’s wereldwijd continu peilt, zodat we de trends, technologische innovaties en marktfluctueringen die van invloed zijn op deze sector, kunnen bijbenen”, zegt Miguel Lopez, SVP Managed Service Providers van Kaseya. “Met de inzichten uit het onderzoek van dit jaar kunnen we de issues met de grootste impact op onze klanten nader onderzoeken en deze klanten voorzien van cruciale ondersteuning om in te spelen op groeimogelijkheden. Om in dit zeer competitieve landschap te slagen, is het belangrijk dat MSP’s hun aanbod blijven uitbreiden en ontwikkelen. Zo kunnen ze de markttrends en -vraag bijbenen, en manieren om efficiënter te werken aan de hand van een betere verdeling van resources en gebruik van technologie identificeren. Daarmee kunnen ze ook de waarde van hun diensten beter communiceren naar hun klanten.”
Dit zijn de belangrijkste resultaten van de Kaseya MSP Benchmark Survey 2018.

RMM gaat aan kop, met een belangrijke rol voor IT-documentatie
RMM blijft de meest kritische applicatie voor MSP-activiteiten. Bijna de helft van de respondenten wereldwijd noemde RMM als de belangrijkste applicatie, gevolgd door IT-documentatie (twintig procent) en PSA (zestien procent). RMM is cruciaal voor het beheren van endpoints, dus is het geen verrassing dat dit zo hoog scoort. En hoewel RMM meestal wordt geassocieerd met endpointbeheer, zorgt een allesomvattende RMM-oplossing voor betere security, minder downtime, meer productiviteit en een lagere total cost of ownership (TCO). Een RMM-oplossing betekent voor een bedrijf dus alles of niets. Toch is ook het belang van IT-documentatie het vermelden waard, omdat het laat zien dat MSP’s doorhebben dat de PSA-oplossing geen inkomsten oplevert. Ook impliceert dit enige frustratie rondom de beperkingen van first-generation PSA’s die nog door veel MSP’s gebruikt worden.

Price-match-strategieën steeds minder populair
Doordat MSP’s zich in plaats van break-fix-diensten steeds vaker richten op managed services, komen price-match-strategieën minder vaak voor. Dit is logisch, want het break-fix-model leent zich met name voor een commodity-aanpak, terwijl managed services draaien om waarde. Deze trend is ook doorgezet naar prijsstellingen, dus zou het geen verrassing moeten zijn dat price-match-strategieën voor het tweede jaar op rij zijn afgenomen ten gunste van prijzen die zijn gebaseerd op kosten en waarde. Hoewel de populariteit van op kosten gebaseerde prijzen sinds 2015 relatief stabiel is gebleven – fluctuerend tussen 24 en 31 procent –, zijn op waarde gebaseerde prijzen duidelijk de meer populaire keuze. Deze methode wordt dan ook door bijna twee derde van de respondenten gebruikt. Het resultaat is dat price-matching nu nog door slechts zes procent van de MSP’s wordt gebruikt: dat is vijftien procent minder dan twee jaar eerder.

Cloud blijft groeien
Hoewel de cloud niets nieuws meer is (86 procent van de respondenten wereldwijd geeft aan er op zijn minst mee bezig te zijn), wordt een aantal varianten beter opgepakt dan andere. Dit heeft voor MSP’s de deur opengezet om nieuwe inkomstenstromen toe te voegen. Neem bijvoorbeeld public-cloudmanagement, dat vaker wordt geïmplementeerd dan cloudmonitoring of hybrid cloud. Ook voor cloudback-up bestaan er groeimogelijkheden – slechts twee derde van de respondenten biedt on-site-to-cloudback-up en iets meer dan een vijfde biedt cloud-to-cloudback-up. De les: clouddiensten blijven voldoende ruimte bieden voor groei. MSP’s die hun cloudinkomsten niet verder kunnen uitbreiden, doen er goed aan om hun bestaande aanbod uit te breiden.
Voor meer informatie en een uitgebreide analyse van de resultaten is het Kaseya MSP Benchmark Survey Report 2018 hier te downloaden.

Over Kaseya
Kaseya is dé leverancier van complete IT-beheeroplossingen voor Managed Service Providers en het mkb. Kaseya stelt organisaties in staat IT efficiënt te beheren en te beveiligen om zo succes te realiseren met IT-diensten. De oplossingen van Kaseya zijn beschikbaar als toonaangevende cloudoplossing en als on-premise-software. Hiermee hebben bedrijven vanuit één centraal punt controle over al hun IT, beheren ze makkelijk remote- en gedistribueerde omgevingen en automatiseren ze verschillende IT-beheertaken. De oplossingen van Kaseya beheren momenteel meer dan tien miljoen endpoints over de gehele wereld en worden ingezet door klanten in uiteenlopende sectoren, waaronder retail, productie, gezondheidszorg, onderwijs, overheid, media, technologie en financiën. Kaseya heeft zijn hoofdkantoor in Dublin (Ierland), is niet-beursgenoteerd en is actief in meer dan twintig landen. Meer informatie is te vinden op www.kaseya.com.