Geplaatst door Kim Buining

Er komen steeds meer community managers in Nederland

Waar community management in de Verenigde Staten een ingeburgerd beroep is, wordt het hier nog vaak toegeschreven aan Virtual Assistants (VA’s) die wat berichten op social media plaatsen. Terwijl alles rondom een onderneming juist draait op het gevoel van ergens bij horen. Dat is de manier om klanten van prospects te maken én ze te behouden. Medewerkers zijn daarnaast ook tevredener wanneer ze zich thuis voelen bij een bedrijf. Daarom wil Kim Buining, community expert en schrijver van het boek ‘In 10 stappen een winstgevende Facebookgroep’ de Nederlandse bevolking alle kneepjes van het vak bijleren, zoals zij die in de VS heeft geleerd.

Kim Buining: “Vrijwel alle succesvolle ondernemers hebben een community. Of ze nou een gratis Facebookgroep hebben voor klanten of een betaald membership met duizenden mensen, er is een community. Het nadeel is alleen dat het groepsgedeelte vaak niet goed loopt. Mensen komen niet opdagen en voelen zich geen onderdeel van de community. De klanten worden steeds minder actief en haken af. Daar kan een community manager verandering in brengen.”

Uniek in Nederland
Een echte opleiding tot zakelijk community manager wordt in Nederland nog niet aangeboden. Uniek aan de opleiding is dat je ook leert om gedrag te analyseren. Die psychografie kun je gebruiken om voor iedere tak van sport een succesvolle community te bouwen. Want geen mens is hetzelfde en zo ook de bedrijven en het groepsgevoel daarbij.

Kim Buining: “Dankzij mijn unieke mix van marketingkennis en jarenlange ervaring als maatschappelijk werker weet ik als geen ander hoe je groepen actief en betrokken houdt.
Ik leer hoe de dynamica werkt zodat je als CM exact weet hoe je op situaties moet inspringen en je klant zoveel mogelijk rendement uit de deelnemers haalt.”

Inhoud opleiding
Tijdens de opleiding community management leren deelnemers onder andere: de meest gemaakte fouten van community-beheerders en hoe die te voorkomen zijn, hoe je van klanten fans maakt, hoe groepsdynamica werkt in een betaalde setting, hoe je ervoor zorgt dat de betaalde community van jouw klant actief blijft, hoe je een klant helpt om met weinig tijd meer leads te verzamelen uit haar gratis community. De opleiding start begin volgend jaar en je kunt in inschrijven via de website van Kim Buining.