Industry Wire

Geplaatst door Dentons

Leiders van bedrijven wereldwijd uiten grote zorgen over het gebruik van Artificial Intelligence

 

’s Werelds grootste advocatenkantoor roept op tot zogenaamde “algorethiek” om bescherming en veiligheid te waarborgen bij het gebruik van Artificial Intelligence.

Het bedrijfsleven uit zijn zorgen over de fouten die door kunstmatige intelligentie – ook wel Artificial Intelligence (AI) – systemen gemaakt worden, al blijkt uit onderzoek dat 60% van de organisaties al gebruik maakt van AI.

Dentons, ‘s werelds grootste advocatenkantoor, heeft een survey afgenomen bij senior managers van verschillende bedrijven over hun respectievelijke gebruik van AI-technologie. De resultaten van deze survey laten zien dat bedrijven wereldwijd de voordelen van AI onderkennen, zoals het besparen van tijd door geautomatiseerde processen, het genereren van bedrijfsinformatie en data voor betere besluitvorming en het verminderen van menselijke fouten bij processen. Toch is er ook reden tot zorg:

• 81% van de ondervraagden noemt bescherming van persoonsgegevens als zorg, terwijl slechts 55% aangeeft ook daadwerkelijk een beleid te hebben voor het beschermen van zowel persoonsgegevens als niet-persoonsgegevens.
• Slechts 19% van de organisaties geeft aan een strategie of plan te hebben voor AI, wat betekent dat AI wordt geïmplementeerd zonder een zorgvuldige afweging van de risico’s, relevante wetgeving of de benodigde controle.
• 80% van de managers geeft aan niet te weten wie aansprakelijk is voor zowel de besluiten als de fouten die gemaakt worden door AI-systemen.
• 57% maakt zich zorgen over de mogelijkheid van discriminatie als gevolg van acties en besluitvorming door de AI-systemen.
• Tussen de 55% en 75% van de ondervraagde managers is zich niet bewust van de relevante AI-regelgeving in hun land en 63% weet niet welke overheidsinstantie dit reguleert.
• Bedrijven roepen toezichthouders en wetgevers op tot regelgeving en bescherming voor het gebruik van AI op het gebied van privacy (61%), consumentenbescherming (52%) strafrechtelijke aansprakelijkheid (46%) en de bescherming van intellectuele eigendom (45%).

“Artificial Intelligence is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven en biedt kansen voor groei. Deze kansen en groei hebben ook een keerzijde. Technologie herkent uit zichzelf niet de grenzen van regelgeving en ethiek. Het is daarom dringend nodig om passend beleid op te stellen dat regelt waar de verantwoordelijkheid voor toezicht op, en regulering en compliance van AI systemen ligt. Ethische afwegingen zullen een integraal onderdeel moeten worden van AI systemen.” Aldus Marc Elshof, partner en Co-Head van Dentons’ Europese Data Privacy & Security Team.
“Dit is ook de reden waarom wij oproepen tot “algorethiek”, zodat er passende controlemechanismen komen, met inbegrip van morele overwegingen en goede (rechts-)bescherming.”
Dit onderzoek is in september 2021 uitgevoerd door Dentons middels een wereldwijde survey onder 209 senior managers uit het bedrijfsleven. Het is aangevuld met 689 reacties op LinkedIn polls. Dit onderzoek vormt de basis voor de ‘Dentons Artificial Intelligence Guide’ die inzichten weergeeft van Dentons advocaten op juridische uitdagingen waar bedrijven mee te maken krijgen wanneer zij gebruik maken van AI. Hieraan toegevoegd zijn snapshots van overheids-strategie en ontwikkelingen op het gebied van regelgeving in Europa, Canada, China, India, Israël en de Verenigde Staten. Klik hier voor het volledige rapport.

OVER DENTONS

Dentons is ’s werelds grootste advocatenkantoor en verbindt talent aan uitdagingen en kansen met meer dan 20.000 professionals waaronder 12.000 advocaten, op meer dan 200 locaties, in meer dan 80 landen. De polycentrische en doelgerichte aanpak, de aandacht voor inclusiviteit en diversiteit, en onze prijswinnende dienstverlening dagen voortdurend de status quo uit ten behoeve van de belangen van cliënten. www.dentons.com

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht