Geplaatst door SkillsTown

Leiderschapskwaliteiten verbeteren door middel van Artificial Intelligence

Online opleider SkillsTown en Universiteit Maastricht (Department of Data Science and Knowledge Engineering) starten een samenwerking op het gebied van het toepassen van Artificial Intelligence (AI) bij het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden. Dit initiatief onderstreept de ambitie van SkillsTown om op een vernieuwende en uitdagende manier het beste uit medewerkers en organisaties te halen. “In een wereld die zich continu ontwikkelt, kun je niet stil blijven staan. Daarom investeert SkillsTown in dit soort initiatieven zodat we medewerkers een optimale leerbeleving kunnen geven”, aldus SkillsTown CEO Hans Schuurmans. “Met behulp van deze samenwerking kunnen we stappen maken en de nieuwe generatie medewerkers op een innovatieve manier motiveren om aan hun persoonlijke skills te werken.”

Gedurende een periode van 2 jaar zal er onderzoek gedaan worden naar de mogelijkheden van AI voor het verbeteren van leiderschapskwaliteiten. Hierbij wordt gekeken naar de Video Feedback Pro, een nieuwe leervorm die medewerkers helpt om hun communicatieve vaardigheden te verbeteren. Joep Muijrers, student Universiteit Maastricht, legt uit: “Met deze nieuwe leeroplossing krijgen medewerkers via video een realistische werksituatie te zien. De medewerker reageert op deze situatie voor de camera op zijn/haar eigen computer. Die reactie kan door middel van AI op de lokale computer geanalyseerd worden en feedback genereren, die de medewerker sterker maakt.”

Het onderzoek van SkillsTown en de Universiteit Maastricht bouwt voort op AI-analyses van stem, houding en het gesproken woord in leiderschapssituaties. Dit onderzoek is een van de vele stappen die SkillsTown zet om organisaties te voorzien van nieuwe manieren om medewerkers te ontwikkelen. Hiermee laten ze organisaties niet alleen kennis maken met een nieuwe manier van leren, maar tonen ze ook aan hoe dit toegepast kan worden in de praktijk. De samenwerking van SkillsTown en de Universiteit Maastricht op het gebied van AI zal zich de komende tijd alleen nog maar verder uitbreiden. “Als online opleider zijn we enorm toegewijd als het gaat om het innoveren van ons online leerplatform. We zijn dan ook trots dat het Department of Data Science and Knowledge Engineering ons heeft gekozen als samenwerkingspartner op het gebied van Artificial Intelligence”, aldus hoofd opleidingen prof. dr. ir. Kasper Boon.

Deze samenwerking maakt deel uit van het zogenaamde KE@Work-programma van de Universiteit Maastricht. Het programma plaatst getalenteerde bachelorstudenten bij bedrijven in de regio, waar ze gedurende twee jaar werken onder toezicht van zowel de universiteit als het bedrijf. Prof. dr. Frank Thuijsman, initiator van KE@Work: “Ik noem dit een triple-win model: de student krijgt de uitdaging en werkervaring die hij/zij zoekt, het bedrijf krijgt toegang tot talentvolle potentiële werknemers en ontdekt zo de nieuwste technieken, en voor ons leidt deze samenwerking tot actueel contractonderzoek.”

Op de foto van links naar rechts:
• prof dr. ir. Kasper Boon, Hoofd Opleidingen SkillsTown
• Bas Septer, BSc, Solutions Architect SkillsTown
• Joep Muijrers, student Department of Data Science and Knowledge Engineering
• dr. Alexia Briassouli, Assistant Professor, Department of Data Science & Knowledge Engineering
• Mel Schickel, MA, External Relations Officer, Department of Data Science and Knowledge Engineering

Over SkillsTown
SkillsTown is dé online opleider voor professionals. Via on demand learning stelt SkillsTown bedrijven, organisaties en hun medewerkers in staat om mee te bewegen met de continu veranderende wereld om hen heen. In de vorm van honderden online trainingen die in verschillende leervormen worden aangeboden, speelt SkillsTown in op nieuwe én eigen manieren van leren in elke levensfase van organisatie en medewerker. Om zo kennis en skills te vergroten, verandervermogen te stimuleren en bij te dragen aan aantrekkelijk werkgeverschap.