Geplaatst door Look&Fin

Look&Fin, de 2de beste fintech van België in de Deloitte Fast 50

Terwijl ze net haar 7-jarige bestaan heeft gevierd, heeft Look&Fin – het platform dat kmo’s toegang biedt tot een 100% digitale kredietverlening – gisteravond ter gelegenheid van de Deloitte 2019 Technology Fast 50 de tweede plaats in de wacht gesleept van de beste fintechs en de 17de plaats op 50 in de nationale ranglijst. Deze award wordt ieder jaar toegekend aan de snelst groeiende technologiebedrijven in België op basis van hun procentuele omzetgroei over de afgelopen vier jaar.

Look&Fin: een groei van 405% over 4 jaar

Tussen 2015 en 2018 is de activiteit van de Belgische leider van de crowdlendingsector (leningen aan kmo’s) toegenomen met 405%, onder meer dankzij:

– Haar technologische tool waarmee binnen de 15 dagen een leenovereenkomst afgesloten kan worden met kmo’s;

– De erkenning van deze alternatieve financieringsmethode voor ondernemers die op zoek zijn naar fondsen om hun ontwikkelingsprojecten te financieren;

– Een belegging die de economie van ons land ten goede komt en winstgevend is voor de spaarders (gemiddeld 5,5% netto na aftrek van defaults per jaar);

– De uitbreiding van haar diensten naar Frankrijk en Luxemburg;

– De crowdfunding- en prospectus-wetten van juli 2017 en 2018, die het mogelijk maken om kmo’s tot 5 miljoen euro te financieren via crowdfunding;

– De invoering van een product waarbij het kapitaal voor 100% verzekerd is voor beleggers die op zoek zijn naar een veilig rendement.

Doelstelling: de essentiële oplossing worden voor een 100% digitale en niet-bancaire kredietverstrekking aan kmo’s

De doelstelling van Look&Fin is nu om de essentiële oplossing te worden voor een 100% digitale en niet-bancaire kredietverstrekking aan kmo’s, ongeacht hun omvang, behoefte of sector.

Frédéric Lévy Morelle, oprichter en CEO van Look&Fin, verklaart: “We zijn bijzonder vereerd dat we op de 17de plaats staan in de Deloitte-ranglijst, die het werk beloont van een heel team dat zich de afgelopen 7 jaar heeft ingezet om een oplossing te ontwikkelen die voldoet aan de behoeften van de kmo’s die onze economie dynamisch maken. Deze nominatie is een erkenning van onze activiteiten en ons belang, zowel voor de ondernemers als voor de spaarders. We zullen onze inspanningen voortzetten door ons kredietaanbod uit te breiden zodat elke ondernemer die op zoek is naar fondsen een snelle oplossing heeft die is aangepast aan zijn behoeften en weet dat Look&Fin hem kan helpen zijn succes snel en eenvoudig te bereiken.”

7 jaar actief om de weg naar krediet vrij te maken

In 7 jaar tijd heeft Look&Fin € 70 miljoen aan leningen gestructureerd voor meer dan 230 kmo’s in alle bedrijfssectoren in België, Frankrijk en Luxemburg, waarvan € 28 miljoen in de afgelopen 12 maanden. De geselecteerde bedrijven kunnen van € 50.000 tot € 5 miljoen lenen voor elk type behoefte. De opgehaalde fondsen zijn afkomstig van particuliere en institutionele beleggers. Intussen werd al € 32 miljoen terugbetaald met een gemiddeld jaarlijks rendement na aftrek van defaults van 5,5%.

“Een sterke groei is een erkenning van ons werk, maar het is belangrijk om te benadrukken dat we vooral streven naar een gecontroleerde groei. Dat betekent bovenal dat we de controle willen houden over ons defaultpercentage door de prioriteit te blijven geven aan de analyse van de dossiers die we ontvangen om enkel de beste kandidaat-kmo’s te selecteren. Dit is hoe we het vertrouwen en de loyaliteit van onze beleggerscommunity kunnen behouden en onze rol van stimulator van de economische ontwikkeling in onze regio’s op ons niveau kunnen blijven spelen”, voegt Frédéric Lévy Morelle toe.

————————

Over Look&Fin:

Het Europese crowdlendingplatform Look&Fin kent sinds 2012 leningen toe aan kmo’s en is actief in Frankrijk, België en Luxemburg. Look&Fin is door de FSMA erkend als AFP (alternatief financieringsplatform) en biedt groeiende kmo’s die op zoek zijn naar financiering de kans om rechtstreeks bij particuliere beleggers geld te lenen. Op die manier belegt de belegger zijn spaargeld op een nuttige en rendabele manier in de reële economie.

Crowdlending is voor kmo’s een doeltreffende en snelle manier om bedragen tot € 5 miljoen te lenen, waardoor ze over een hefboomeffect beschikken om bij de banken bijkomende fondsen te verkrijgen.

Sinds haar oprichting heeft Look&Fin € 70 miljoen aan leningen gestructureerd voor meer dan 230 kmo’s. Meer dan € 32 miljoen hiervan werd reeds terugbetaald aan de beleggers.

www.lookandfin.com