Geplaatst door Macaw

Managers, verbreed je horizon

Bedrijven zijn gek op kantoren. Tussen de koffiemachine en de min of meer liefdevol verzorgde planten zijn de afstanden kort en de communicatie directer. Althans in theorie. Terwijl sommige managers graag vasthouden aan verplichte aanwezigheid, zijn nieuwe werkconcepten zoals onbeperkt thuiswerken en flexibele werktijden niet meer weg te denken.

In een wereld die gekenmerkt wordt door technologische vooruitgang en innovatief denken, laat de volgende hype niet lang meer op zich wachten. De metaverse zou wel eens de toekomst van de menselijke manier van werken kunnen inluiden. Dat wil zeggen een interactieve, decentraal georganiseerde 3D-ruimte die de reële en digitale wereld samenvoegt met augmented en virtual reality-oplossingen. Mensen bewegen zich door de virtuele ruimte met behulp van hun avatars, die zij kunnen gebruiken als een co-working space, een conventioneel kantoor of een vergaderruimte.

Wat betekent dit voor bedrijven? De metaverse verlegt de grenzen van het huidige werken op afstand, dat vooral berust op videogesprekken, e-mails en chatprogramma’s. Zonder de vooruitgang van de laatste jaren te bagatelliseren, kunnen deze technologieën de menselijke interactie van een fysiek kantoor niet volledig compenseren. En alhoewel de metaverse nog in de kinderschoenen staat en verre van een volwassen oplossing is, kan het wel een basis vormen voor de werkwereld van morgen. Met een paar klikken kan het thuiskantoor worden omgevormd tot een ontmoetingsruimte waar vergaderingen, trainingen en lezingen plaatsvinden – zelfs als het team honderden of duizenden kilometers van elkaar verwijderd is.

Zonder enige twijfel zijn de metaverse en de schijnbaar oneindige toepassingen nog meer fictie dan werkelijkheid. Maar de richting die het uitgaat zou wel op de radar van managers moeten staan. Als zij als werkgever relevant willen blijven in een sterk concurrerende markt, zullen ze de manier waarop zij hun bedrijf organiseren moeten heroverwegen. Ze hebben de kans om werknemers te inspireren met innovatieve ideeën en het kompas te richten op gedecentraliseerde en onafhankelijke werkwijzen. En dat is met het oog op de jongere generaties en hun verwachtingen aan een aantrekkelijke werkplek eigenlijk een must. Bedrijven die klassieke hiërarchieën vaarwel zeggen, bereid zijn te experimenteren en niet vasthouden aan starre constructies zullen punten scoren.

Ondanks de hype rond de metaverse mag één belangrijk aspect niet over het hoofd worden gezien: de virtuele ruimte kan hybride modellen realiseren en het tegelijkertijd werken op verschillende locaties vergemakkelijken – maar het vervangt de persoonlijke interactie niet. Menselijk contact is de basis voor empathisch begrip in teams en de brandstof voor goed functionerende samenwerkingen. De metaverse zal dat niet veranderen.

Meer vertrouwen in nieuwe technologieën die echte waarde toevoegen aan het dagelijkse werk en de gevestigde processen kan echter wel een verschil maken, vooral voor bedrijven die afhankelijk zijn van op afstand werken. In veel opzichten is de invoering van de metaverse als digitale ruimte binnen een bedrijf een keerpunt waarbij managers leiderschap zullen moeten tonen. Laten we daarom onze horizon verbreden, nieuwsgierig en leergierig zijn, en nieuwe technologieën – zoals de metaverse – onderzoeken op hun voordelen.

Door: Jack Klaassen, Director Innovation & Technology bij Macaw