Mediahuis groep verwelkomt drie nieuwe leden in de Raad van Bestuur

Antwerpen, 3 juni 2025 – Mediahuis groep kondigt vandaag drie nieuwe leden in haar Raad van Bestuur aan: Dr. Ulrike Handel, Marietje Schaake en Anita Zielina. Zij zullen Peter Hinssen, Arian Buurman en Anouk Mertens opvolgen, van wie de mandaten in de Raad van Bestuur van Mediahuis aflopen.
Met deze nieuwe bestuurders versterkt Mediahuis de diversiteit en expertise binnen haar Raad van Bestuur. Dit sluit aan bij de strategische ambities van het bedrijf om onafhankelijke journalistiek te stimuleren, digitale innovatie te ondersteunen en internationaal te groeien.
Dr. Ulrike Handel is een ervaren business leader met meer dan 25 jaar operationele leiderschapservaring binnen de uitgeefsector, digitale classifieds, ad tech en digitale media. Voordat zij haar huidige niet-uitvoerende functies opnam, was zij President News Media Europe en Marketing Media bij Axel Springer. Daarvoor was zij CEO van Dentsu International (Duitsland en DACH-regio) en CEO en voorzitter van het beursgenoteerde ad pepper media International. Ulrike Handel is momenteel lid van de Raad van Bestuur van Hubert Burda Media (Duitsland) en Vend (voorheen Schibsted Marketplaces, Noorwegen). Ze was ook lid van de Raad van Bestuur van Schibsted (Noorwegen), vóór de opsplitsing van het bedrijf in twee aparte entiteiten (Media en Marketplaces).
Marietje Schaake is een toonaangevende internationale beleidsdeskundige met uitgebreide ervaring in technologieregulering, internationale betrekkingen en digitale rechten. Als voormalig lid van het Europees Parlement (2009–2019) is zij momenteel Fellow bij het Cyber Policy Center van Stanford en het Institute for Human-Centered AI van dezelfde universiteit. Marietje is een gerespecteerde stem in het debat over de maatschappelijke impact van technologie. Ze is columnist bij de Financial Times, lid van verschillende raden van bestuur van non-profit organisaties en van het High-Level Advisory Body on AI van de Verenigde Naties. In 2024 publiceerde zij haar boek The Tech Coup.
Anita Zielina is een ervaren digitaal media-executive met meer dan 15 jaar ervaring in senior leiderschapsrollen op het gebied van digitale transformatie, changemanagement en innovatiestrategie. Ze was onder meer adjunct-hoofdredacteur bij Der Standard (Oostenrijk) en Stern Magazin (Duitsland), en Chief Product Officer bij NZZ Media Group (Zwitserland). Ze is CEO en oprichter van Better Leaders Lab. Daarnaast is Anita Executive in Residence aan de Craig Newmark Graduate School of Journalism aan CUNY, waar ze de voorbije jaren verantwoordelijk was voor alle initiatieven rond permanente vorming en leiderschapsopleidingen. Tevens is zij de eerste voorzitter van News Product Alliance (NPA) en bestuurslid van de Stichting van de Oostenrijkse openbare omroep ORF.
Thomas Leysen, voorzitter van de Raad van Bestuur van Mediahuis groep:
“Ik wil Peter, Arian en Anouk van harte bedanken voor hun waardevolle bijdragen aan onze Raad van Bestuur in de voorbije jaren. Zij maakten deel uit van het traject dat Mediahuis bracht van een hoofdzakelijk Belgische uitgever naar een toonaangevende Europese mediagroep. Ik ben hen bijzonder dankbaar voor hun wijze raad en betrokkenheid gedurende al die jaren.”
“Ik ben verheugd dat we drie uiterst sterke mediaprofessionals en thought leaders hebben kunnen aantrekken om hen te gaan opvolgen. Ik heet Ulrike, Marietje en Anita van harte welkom in onze Raad van Bestuur. Zij zullen onze Raad verrijken met waardevolle aanvullende inzichten en ervaring, terwijl we verder bouwen aan de toekomst van onze groep.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.