MediaMatters van start

Het accelerator programma MediaMatters is van start gegaan. Start-ups en scale-ups kunnen zich inschrijven via de website mediamatters.vc
Start-ups ontwrichten de markt en geven bestaande bedrijven het nakijken. Dat is het beeld, maar zo hoeft het niet te gaan. Bestaande bedrijven en start-ups kunnen prima samenwerken, mits die samenwerking goed wordt vormgegeven. Dat biedt het beste van twee werelden. Start-ups krijgen via de bedrijven toegang tot de distributiekanalen, het verkoopnetwerk, kennis en kapitaal. Voor bestaande bedrijven zijn startups een bron van talent, inspiratie en creativiteit en een manier om waarde toe te voegen aan producten en diensten voor bestaande en nieuwe klanten. MediaMatters gaat die samenwerking met een accelerator programma faciliteren.
Accelerator
MediaMatters richt zich daarbij op bedrijven die versneld (internationaal) willen groeien en tractie hebben in de vorm van omzet en een gevalideerd businessmodel. Dat zijn zowel startups die de stap naar scale-up willen maken, als scale-ups die verder willen opschalen. Vanaf 9 maart kunnen start-ups en scale-ups zich via www.mediamatters.vc aanmelden voor het acceleratorprogramma. De focus van het programma ligt in 2016 op het kruisvlak van Tech en Media en richt zich op de vraag hoe en waar (digitale) mediacontent qua inhoud, moment en platform voor de gebruiker de meeste relevantie heeft en hoe daarmee geld verdiend kan worden. Denk daarbij aan onder meer nieuwe advertentiemodellen, nieuwe journalistieke en video formats en nieuwe distributiemodellen. De inschrijving sluit op 10 april, waarna de beste 20 start-ups en scale-ups worden uitgenodigd voor een Matching Day eind april.
Matchmaker
MediaMatters faciliteert de matching van de start- en scale-ups met de mediaorganisaties en zorgt ook voor passende ondersteuning op het gebied van onder meer business modelling, pitchen, growth hacking en juridische en financiële zaken door ervaren ondernemers en experts in te zetten. Daarnaast inventariseert MediaMatters samen met de geselecteerde scale-ups en de mediaorganisaties de gebieden waarop kan worden samengewerkt en geeft daaromheen projecten als experiment vorm volgens de lean-startup methode.
Demo Day
Het acceleratorprogramma start in april en duurt drie tot zes maanden. Het programma vindt grotendeels plaats op het Media Park in Hilversum. Voor bedrijven die dat willen is de mogelijkheid aanwezig zich daar te vestigen. Na een tussentijdse presentatie op het Media Park Jaar Congres op 23 juni, volgt in september een Demo Day voor geïnteresseerde bedrijven en investeerders.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.