Geplaatst door WUA

Meeste consumenten kiezen voor Essent.nl bij online afsluiten energiecontract

AMSTERDAM – 22 november 2017. Nieuw onderzoek onder 400 consumenten, uitgevoerd in november 2017 op desktop en smartphone, brengt de verschillen tussen de energieleveranciers aan het licht. Door 400 consumenten online op zoek te laten gaan naar een energiecontract voor zichzelf, was onderzoeksbureau WUA in staat te achterhalen welke ervaringen consumenten hebben in het oriëntatieproces.

Consumenten begonnen hun zoektocht naar een energiecontract op de eigen smartphone of desktop (n=200 per device). Vanaf een lege browserpagina oriënteerden zij zich zoals ze dat normaal gesproken op het internet ook zouden doen. Een paar belangrijke vragen die de consumenten voorgeschoteld kregen tijdens hun oriëntatie:

• Welke websites heb je gevonden?
  • Aan welke website geef je de voorkeur? Waarom?
  • Wat vond je goed en minder goed aan het afsluitproces?

Essent overtuigt, vindbaarheid Nuon op 68%
Met een Web Performance Score van 72, overtuigt Essent.nl in dit onderzoek 18% van de respondenten om uiteindelijk voor Essent te kiezen. Van alle deelnemers bezocht 69% Essent.nl (= vindbaarheid). Nuon.nl is de enige website die qua vindbaarheid Essent.nl evenaart, Nuon werd bezocht door 68% van de deelnemers aan het onderzoek.

Customer experience: Gaslicht & Greenchoice gooien hoge ogen
Wanneer bezoekers op een website komen, vormen ze normaal gesproken een eerste indruk op de klantervaringsthema’s Look & Feel, Aanbod en Merk. Vervolgens beslissen ze om door te gaan op de website of om op te geven en een andere website te bekijken. In beide gevallen, zowel in de Eerste Indruk fase én in de Verdiepingsfase, scoort vergelijkingssite Gaslicht.com de hoogste overall scores op Look&Feel, Aanbod en Merk. De vindbaarheid van deze vergelijkingssite is met 14% op desktop laag, op smartphone wordt Gaslicht te weinig gevonden om valide uitspraken te doen.

Ook Greenchoice doet het op de customer experience thema’s net als in de vorige meting zeer goed met scores op Look&Feel, Aanbod en Merk in de Verdiepingsfase tussen de 76 en 81 op desktop en smartphone.

Over WUA
WUA heeft als doel de beste digital experience benchmark van de wereld te creëren om zo klanten structureel te voorzien van de meest nuttige inzichten om te winnen op het web. Zowel voor sales als service customer journeys (klantreizen). Met de Web Performance Scan leveren we dé KPI voor online teams en directies om digital performance en service-experience te meten en te benchmarken in eigen land en internationaal. Lees hier meer over WUA.