Geplaatst door Top of Minds

Michael Roosendaal (41) benoemd tot partner bij Top of Minds Digital Executives

Top of Minds maakt bekend dat Michael Roosendaal is benoemd tot partner. Roosendaal was eerder CFO bij Tristar Europe en Finance Director bij AkzoNobel. Binnen het Executive Search kantoor heeft Roosendaal een team opgebouwd dat zich richt op leidinggevende rollen bij start- en scale-ups, zowel in corporate venturing als stand-alone.

“We zien dat bedrijven die een nieuwe businesscase ontwikkelen, deze case steeds sneller willen realiseren. Omdat ze weten wat deze kans oplevert, is verlies in tijd en geld niet toelaatbaar. Zodra een product zich bewezen heeft, merkt de concurrentie dat ook. Een first-mover behoudt zijn voorsprong alleen wanneer hij als eerste schaalvergroting kan realiseren. Het succes van zo’n scale-up staat of valt met de mensen die ze op dit kritische moment binnen halen. Door snel de juiste kandidaten te vinden, anticiperen we als Executive Search kantoor op deze veranderende vraag in de markt”, aldus Michael Roosendaal, Partner bij Top of Minds.

Digitale generatie leiders
Roosendaal: “Sinds twee jaar helpen we start- en scale-ups om leidinggevende rollen in te vullen. We spreken de taal van een nieuwe, digitale generatie leiders en weten dus de sleutelfiguren te vinden om zo’n jong bedrijf te laten groeien. Wij houden rekening met de kwetsbaarheid van het vinden van ‘een derde founder’ en zijn bekend met de onderhandelingen en voorwaarden (zoals equity) die daarbij horen. De selectie van deze digitale generatie leiders volgt een ander pad dan wat voor traditionele functies gebruikelijk is. Het mappen van ervaring tussen iets wat nog niet bestaat – maar lijkt op iets wat net bestaat – is wezenlijk anders dan het selecteren op lineaire carrière groei.”

Propositie laten aansluiten op doelgroep
Volgens Roosendaal zijn er twee manieren waarop het bureau zich onderscheidt van concullega’s. Een daarvan is Employer Branding. “Ik verbaas me erover hoe weinig energie organisaties steken in het vermarkten van hun vacatures. Als je inzet op kandidaten die vaker benaderd worden, dan is het bijzonder urgent om de propositie van de werkgever aantrekkelijk en relevant te maken voor de kandidaat. Wij leggen dus uit waarom een bepaalde rol in een bepaald bedrijf een goede stap zou zijn in de carrièreplanning van de kandidaat, ofwel: waar het hem of haar kan brengen. Dat doen we door middel van empoyer branding – denk aan fraaie brochures, sprekende fotografie en social media – en als betrouwbare sparringpartner voor ambitieuze kandidaten.”

Partner voor dynamische organisaties
Naast het vertalen van de propositie naar een aansprekend verhaal, is het zaak om de juiste kandidaat in een hoog tempo te kunnen leveren. “Voor onze klanten is het zaak om businesskansen te grijpen als ze zich voordoen. We zijn als bureau klein genoeg om persoonlijk te zijn, maar groot genoeg om alle relevante kandidaten te kennen. Dat maakt ons een ideale partner voor dynamische organisaties. Ik heb de afgelopen jaren bij Top of Minds ingezet op operational excellence. We waren al goed in inhoud, nu zijn we ook goed in snelheid.

Ambities
Top of Minds is de afgelopen drie jaar verdubbeld in grootte. Als het aan Roosendaal ligt, lukt dat de komende drie jaar weer. Die ambitie wordt gesterkt door het verleden van het bureau: Top of Minds is tien jaar geleden opgericht op het meest ongunstige moment, net voordat Lehman Brothers viel. Toch wist het kantoor te starten en duurzaam te groeien tijdens de crisisjaren.

Roosendaal: “Ons fundament is doordracht en ongewoon sterk. We zijn nu al een top-3 speler in ons segment. Over drie jaar zijn we de partij waar je niet meer omheen kunt als je digitale professionals en leiders in het digitale tijdperk aan wilt trekken.”