Industry Wire

Geplaatst door lootjestrekken.nl

Nederlanders geven meer geld uit aan Sinterklaascadeaus

Het Sinterklaasfeest blijft onverminderd populair. In 2023 geeft de Sinterklaasvierder meer geld uit aan de cadeautjes dan vorig jaar, waarbij het gemiddelde bedrag stijgt van € 114 naar € 129. Ook het traditionele lootjes trekken en gedichten schrijven wordt door steeds meer Nederlanders opgepakt. Dat blijkt uit een representatief onderzoek in opdracht van lootjestrekken.nl.

Gedichten horen er weer bij

Het schrijven van gedichten als onderdeel van de Sinterklaasviering wint in populariteit. Dit jaar geeft 29 procent van de Nederlanders aan gedichten te gebruiken bij hun Sinterklaasviering ten opzichte van de 23 procent van het voorgaande jaar.

Meer geld voor cadeaus

Feestvierders geven aan meer geld uit te geven aan Sinterklaascadeaus, gemiddeld 13 procent meer dan in 2022, waarbij het gemiddelde bedrag stijgt van € 114 naar € 129. Arjan Kuiper van lootjestrekken.nl: “Sinterklaas blijft een belangrijk onderdeel van onze cultuur. Ondanks de hogere kosten voor levensonderhoud is de Nederlander nog steeds bereid geld uit te geven aan deze traditie. Het blijft een magisch moment.”

Lootjes trekken

Een kwart van de Nederlanders trekt lootjes, waarbij de helft van de volwassen bevolking Sinterklaas viert. Dit jaar vieren de meeste Nederlanders traditiegetrouw pakjesavond weer op 5 december. Uit het onderzoek blijkt dat 44% een verlanglijstje maakt. “Het grote voordeel van verlanglijstjes is dat je een cadeautje krijgt dat je ook echt leuk vindt. Dit past in de trend om verspilling tegen te gaan.”, aldus Arjan Kuiper van lootjestrekken.nl.

Over lootjestrekken.nl

lootjestrekken.nl biedt consumenten sinds 2001 de mogelijkheid om online lootjes te trekken en verlanglijstjes te maken. Hierbij hoeven deelnemers niet bij elkaar te komen en trekt niemand zijn eigen lootje of het lootje van vorig jaar. In 2021 is de lootjestrekken.nl app gelanceerd. De website lootjestrekken.nl is onderdeel van drawnames met rond de 30 miljoen gebruikers wereldwijd.

Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1.000 Nederlanders vanaf 18 jaar.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht