Geplaatst door T-Mobile

Nederlanders: zorgen om gebrek menselijke verbinding door nieuwe technologieën

Drie op de tien Nederlanders twijfelt of nieuwe technologieën mensen samenbrengt, jongere generaties zijn daarin optimistischer dan ouderen

Onder Nederlanders is 68% overtuigd van hun eigen digitale vaardigheden, daarmee is niet iedereen zeker van eigen kunnen
Nederlander hecht veel waarde aan connectiviteit en is het bekendst met nieuwe technologieën als 5G en glasvezel

Nederlanders zijn het minst bekend met Artificial Intelligence (AI) en chatbots

Zeven op de tien stoort zich aan mobiel gebruik van anderen

Den Haag, 22 augustus 2023 – Ruim drie op de tien (31%) van de Nederlanders* heeft weinig vertrouwen dat nieuwe technologieën mensen samenbrengt. Dat blijkt uit een onderzoek naar de houding ten opzichte van digitale en technologische ontwikkelingen in Nederland door onderzoeksbureau Ruigrok in opdracht van T-Mobile. Ondanks deze zorgen acht driekwart van de Nederlanders het wel noodzakelijk om technologische ontwikkelingen bij te houden om mee te komen in de samenleving.

Dat Nederlanders veel waarde hechten aan digitale vaardigheden is niet gek. Nederland staat namelijk in de top 3 in de DESI Index, die de kwaliteit van de digitale infrastructuur en het gebruik van digitale toepassingen door inwoners binnen de Europese Unie bijhoudt**. Hoewel verreweg de grootste groep Nederlanders digitale vaardigheden essentieel acht in de hedendaagse samenleving, deelt niet iedereen het vertrouwen dat technologische ontwikkelingen ook voor meer verbinding tussen mensen zal zorgen. Een derde van de Nederlanders denkt dat technologische ontwikkeling menselijke verbinding in de weg staat. Jongere generaties zijn daarin optimistischer dan ouderen. 23% van GenZ en 25% van Millenials denkt dat nieuwe technologieën tot meer maatschappelijke verbinding kunnen leiden, terwijl slechts 12% van de Babyboomers denkt dat nieuwe technologieën mensen samen zal brengen. Overige zorgen over nieuwe technologieën hebben onder andere betrekking op veiligheid en betrouwbaarheid.

Drie op tien Nederlanders bezorgd over gebrek menselijke verbinding door nieuwe technologieën —

Digitale vaardigheden
Ondanks het feit dat driekwart van de ondervraagden het belang van het bijblijven met digitale vaardigheden onderschrijft, is lang niet iedereen zeker over eigen vaardigheden. Uit het onderzoek blijkt dat 68% zichzelf voldoende digitaal vaardig vindt, bijna één op de tien (7%) vindt dit niet. Babyboomers (10%) en Senioren (21%) hebben vaker niet het gevoel voldoende skills te bezitten.

Ondervraagden meest bekend met innovaties op vast internet
Dat Nederlanders technisch onderlegd en het veel waarde hechten aan connectiviteit blijkt ook uit het onderzoek van Ruigrok: maar liefst 97% van de Nederlanders heeft een mobiele telefoon. De televisie komt op de tweede plaats met 91%. Naast het massale gebruik van de mobiele telefoon blijken Nederlanders ook erg goed op de hoogte van nieuwere technologieën: ondervraagden geven aan het bekendst te zijn met innovaties op vaste en mobiele netwerken. De overgrote meerderheid geeft aan gehoord te hebben van glasvezel (85%) en 5G (80%), terwijl het daadwerkelijke gebruik van deze technologieën lager ligt (40% gebruikt glasvezel en 37% van de ondervraagden denkt gebruikt te maken van 5G).

Minder positief over AI chatbots
Andere technologieën waar ondervraagden al veel gebruik van maken zijn spraakgestuurde assistenten en biometrische authenticatie. Respondenten zijn het minst bekend met Artificial Intelligence (AI) en chatbots, zoals bijvoorbeeld ChatGPT. Voor AI chatbots geldt dat de helft van het bestaan afweet, maar slechts 19% maakt ook daadwerkelijk gebruik maakt van AI chatbots en slechts 7% gebruik maakt van Augmented Reality (AR).

De ondervraagden blijken het meest positief over glasvezel (56% is hier positief over, 4% negatief) en 5G internet (43% positief tegenover 8% negatief). Het sneller en makkelijker maken van privé- of werkbezigheden wordt vaak genoemd als reden om deze technologieën als positieve ontwikkeling te zien. Ook beschouwt men dit vaak als een verbetering van reeds bestaande technologieën.

Menselijk contact
Terwijl de Nederlander graag gebruik maakt van digitale toepassingen, geldt dit niet voor alle Nederlanders met betrekking tot de communicatie met bedrijven. Net minder dan de helft (46%) vindt de toegenomen digitale communicatie bij bedrijven goed.

Binnen alle generaties stoort een meerderheid (7 op de 10) zich aan het mobiele gebruik van anderen. Het gebruik achter het stuur en luidruchtige telefoongesprekken in het openbaar leveren de meeste irritaties op. Een ruime meerderheid ziet duidelijke afspraken over gebruik van de mobiele telefoon in bioscopen en in het verkeer wel zitten, een redelijk deel (31%) ziet dit zitten in restaurants. Hier is wel een duidelijk verschil te zien tussen generaties. Babyboomers en Senioren willen vaker een verbod op alle verschillende plekken dan de jongere generaties. 48% van de Babyboomers en 61% van de Senioren is voor een verbod in restaurants en cafés, terwijl slechts 10% van GenZ dit wil.

Een wereld te winnen
Tisha van Lammeren, Chief Commercial Officer van T-Mobile: “Dit onderzoek bevestigt dat telecombedrijven stappen te zetten hebben, en niet blind mogen zijn voor de nadelige gevolgen van telefoongebruik en overige technologische en digitale toepassingen. Telecombedrijven hebben nog een wereld te winnen door nog beter te luisteren naar wat klanten nu echt nodig hebben om mee te blijven doen. We mogen het menselijke aspect bij technologie nooit uit het oog verliezen.T-Mobile wil de customer champion zijn in de Nederlandse telecommarkt en om die reden willen wij blijven begrijpen wat consumenten drijft.”

*Het online kwantitatief onderzoek is in juli 2023 uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 18 jaar en ouder. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en regio. In totaal hebben 1.575 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. Ruigrok, onderzoek & advies is een gecertificeerd onderzoeksbureau (Research Keurmerkgroep). De generaties zijn als volgt ingedeeld: Generatie Z (GenZ) 18 t/m 26 jaar; Millennials 27 t/m 42 jaar; Generatie X 43 t/m 58 jaar; Babyboomers 59 t/m 77 jaar; Senioren 78 jaar of ouder.