Geplaatst door Gemalto

Nederlandse consument wil dat boete gestolen persoonsgegevens ten goede komt aan slachtoffers

Amsterdam, 30 april 2018 – Wanneer bij een bedrijf persoonsgegevens worden gestolen vinden consumenten schadeherstel (37%) een geschikte straf. Celstraf (33%) en een boete (24%) maken de top drie van passende straffen compleet. Veel Nederlanders vinden dat wanneer de straf uit een boete bestaat, de verantwoordelijke hackers dit bedrag moeten voldoen (67 procent). Ongeveer twee op de tien consumenten acht het gehackte bedrijf verantwoordelijk en vindt dat zij moeten opdraaien voor de boete. Het geldbedrag moet vervolgens niet terechtkomen bij de overheid, maar bij de slachtoffers, aldus 92 procent van de consumenten, zo blijkt uit onderzoek van securitydienstverlener Gemalto onder ruim 1.000 Nederlanders.

Wanneer Nederlanders gevraagd wordt naar de hoogte van het boetebedrag vindt twee op de vijf een bedrag tot 10.000 euro passend, 27 procent acht een bedrag tot 100.000 euro geschikt. De rest van de consumenten is minder mild en vindt dat de boete hoger moet zijn dan 100.000 euro, waar 8 procent zelfs vindt dat deze hoger moet zijn dan 10 miljoen euro.

“Veel Nederlanders denken verlangend terug aan de tijd waarin de veiligheid van persoonsgegevens geen issue was, helaas is dat tegenwoordig wel een issue. In tegenstelling tot wat consumenten willen, komt de boete ten goede aan de overheid. Duidelijk uit het onderzoek wordt in ieder geval dat zij vooral de hacker als verantwoordelijke zien, in de praktijk worden deze echter zelden opgepakt en is het verhalen van een geldbedrag op hen zo goed als een verloren zaak. Daarbij resulteren datalekken veelal in een fikse reputatieschade. Met de komst van de General Data Protection Regulation (GDPR) moeten bedrijven alle zeilen bijzetten om dit te voorkomen”, aldus Jan Smets, data en security expert bij Gemalto en certified data protection officer. —

Over het onderzoek
Voor het onderzoek zijn er in opdracht van Gemalto door Panelclix 1.050 Nederlandse consumenten ondervraagd. In het onderzoek zijn diverse vragen gesteld over GDPR.

Over Gemalto
Gemalto (Euronext NL0000400653 GTO) is de wereldleider in digitale beveiliging met een jaaromzet in 2016 van € 3,1 miljard en klanten in meer dan 180 landen. Wij bieden vertrouwen in een steeds meer verbonden wereld. Van beveiligingssoftware tot biometrie en encryptie, dankzij onze technologieën en diensten kunnen bedrijven en overheden identiteiten authenticeren en gegevens beschermen zodat deze veilig blijven. Ook maken wij veilige diensten mogelijk voor persoonlijke en verbonden apparaten, de cloud en wat daartussen ligt. Gemalto’s oplossingen staan centraal in het moderne leven, van betalingen en beveiliging van bedrijfsgegevens tot het internet der dingen. Wij authenticeren mensen, transacties en objecten, versleutelen gegevens en creëren waarde voor software, waardoor onze klanten veilige digitale diensten kunnen aanbieden aan miljarden mensen en apparaten. Onze meer dan 15.000 werknemers zijn actief vanuit 112 kantoren, 43 personaliserings- en gegevenscentra, en 30 centra voor onderzoek en ontwikkeling van software, verspreid over 48 landen.

Ga voor meer informatie naar www.gemalto.com, of volg @gemalto op Twitter.