Geplaatst door Palo Alto Networks

Nederlandse IT-besluitvormers zien cybergevaar toenemen in IoT-netwerk

Amsterdam, 20, oktober 2021 – Nederlandse IT-beveiligingsteams moeten meer doen om te voorkomen dat IoT-apparaten beveiligingsrisico’s opleveren. Maar liefst 78% van de Nederlandse IT-beslissers met IoT-apparaten die verbonden zijn aan hun bedrijfsnetwerk, geeft aan dat de huidige IoT-maatregelen de toename van IoT-apparaten niet bijhouden. Hoewel er veel ruimte voor verbetering is, staat de Nederlandse IoT-beveiliging nog altijd beter gepositioneerd dan zijn Europese tegenhangers. 84% van de Nederlandse IT-besluitvormers zegt IoT-apparaten te segmenteren, waardoor Nederland een wereldleider is op dat gebied. Dat blijkt uit een nieuwe studie* naar de beveiliging van Internet of Things (IoT)-apparaten, in opdracht van Palo Alto Networks, de wereldleider op het gebied van cyberbeveiliging.

Nederland loopt voorop in IoT-beveiliging

Nederlandse IT besluitvormers hebben hun IoT-beveiliging beter op orde hebben dan hun collega’s in Europa. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een groot deel van Nederlandse respondenten aangeeft IoT-apparaten te segmenteren:

• 84% van de Nederlandse respondenten zegt dat ze IoT-apparaten segmenteren in vergelijking met 82% van de respondenten uit Italië en 72% van de respondenten uit Spanje. 55% van de IT-besluitvormers uit het VK geeft aan dat ze IoT-apparaten segmenteren, wat het laagste percentage respondenten in het onderzoek is.

Segmentatie is essentieel voor het bouwen van veilige en slimme netwerken. Door IoT-apparaten te segmenteren, worden ze geïsoleerd van het bedrijfsnetwerk en worden ze beperkt tot een aparte en beveiligde ruimte. Dit zorgt ervoor dat IoT-apparaten niet zomaar verbinding maken met het netwerk waarop de e-mailserver of het HR-systeem van een bedrijf draait. Overigens geven alle Nederlandse IT-beslissers in het onderzoek aan dat ze op zijn minst overwegen om hun IoT-apparaten te segmenteren. Nederland is hierin uniek, want voor alle andere landen in het onderzoek geeft minstens 1% van de respondenten aan niet te overwegen om met het segmenteren van IoT-apparaten te beginnen. Dit bevestigt het beeld dat Nederlandse IT-beslissers het beter doen op het gebied van IoT-beveiliging.

Bovendien zegt meer dan een derde (35%) van de Nederlandse besluitvormers dat ze IoT-apparaten ook microsegmenteren en ook op dat gebied is Nederland dus koploper:

• 35% van de Nederlandse respondenten zegt dat ze IoT-apparaten microsegmenteren, vergeleken met 32% van de respondenten uit Italië en 28% van de respondenten uit Ierland. 11% van de IT-besluitvormers uit het VK geeft aan dat ze IoT-apparaten microsegmenteren, wat het laagste percentage respondenten in het onderzoek is.

Bij microsegmentatie worden IoT-apparaten afzonderlijk beperkt tot strak afgestelde beveiligingszones. “We zien dat Nederlandse IT-besluitvormers relatief vooruitstrevend zijn in hun IoT-beveiliging, zeker in vergelijking met andere landen in Europa,” zegt Mark van Leeuwen, Country Manager Nederland bij Palo Alto Networks. “Toch zie je het liefst dat alle IT-besluitvormers aangeven dat ze IoT-apparaten microsegmenteren. Alleen op die manier verklein je namelijk het aanvalsoppervlak van je onderneming en krijg je controle op zijdelings verkeer tussen verbonden apparaten.”

Veel zicht op IoT-gevaar, maar beveiliging loopt achter

Uit het onderzoek van Palo Alto Networks blijkt dat Nederlandse IT-besluitvormers vinden dat hun bedrijf veel zicht heeft op IoT-apparaten:

• 94% van de Nederlandse respondenten die IoT-apparaten hebben aangesloten op het netwerk van hun organisatie, geeft aan vertrouwen te hebben in het zicht dat hun bedrijf heeft op het aantal IoT-apparaten dat is aangesloten op het bedrijfsnetwerk

Tegelijk vindt het grootste deel dat er meer IoT-veiligheidsmaatregelen moeten worden getroffen. 78% van de Nederlandse respondenten geeft aan dat de huidige IoT-veiligheidsmaatregelen de toename van IoT-apparaten niet bijhouden, wat zorgt voor gevaar en kwetsbaarheid van het bedrijf. Daarbovenop geeft 97% van Nederlandse respondenten aan dat de IoT-beveiliging van hun bedrijf verbeterd moet worden. Meer dan een kwart (27%) zegt zelfs dat de huidige IoT-beveiliging een volledige revisie nodig heeft.

“Aan de hand van de vastgestelde kloof tussen het vertrouwen in zichtbaarheid (94%) en het vertrouwen in huidige veiligheidsmaatregelen (22%) zou je kunnen concluderen dat IT-besluitvormers in Nederland zich erg bewust zijn van het toenemende gevaar. We zien dan ook dat bijna alle Nederlandse besluitvormers die deelnamen aan dit onderzoek aangeven dat de IoT-beveiliging verbeterd moet worden (97%), waardoor de noodzaak toch wel erg duidelijk wordt,” aldus Van Leeuwen. “De doorzettende groei van het aantal IoT-apparaten geeft cybercriminelen steeds meer mogelijkheden om een bedrijfsnetwerk binnen te dringen, met alle gevolgen van dien. Het is dan ook belangrijk dat bedrijven zich niet alleen focussen op het monitoren en het in kaart brengen van IoT-apparaten die zijn verbonden met het bedrijfsnetwerk, maar ook passende maatregelen nemen.”

Uit het onderzoek van Palo Alto Networks blijkt dat de noodzaak om IoT-beveiliging te verbeteren blijft stijgen en ook uit het Cybersecuritybeeld van Nederland 2021 blijkt dat de veiligheid van IoT-apparaten al langere tijd niet op orde is. Business Insider Intelligence voorspelt daarnaast dat tegen het einde van 2026 er wereldwijd 64 miljard nieuwe IoT-apparaten geïnstalleerd zullen worden. De toename van IoT-apparaten zal zich voorlopig dus voortzetten en de investering in IoT-beveiliging is dan ook essentieel voor de digitale veiligheid van de toekomst.

Voor meer informatie:

*Onderzoeksmethode:

Palo Alto Networks gaf opdracht aan technologieonderzoeksbureau Vanson Bourne, dat 1.900 IT-besluitvormers ondervroeg bij organisaties in 18 landen: Verenigde Staten, Canada, Brazilië, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Midden-Oosten (bestaande uit de VAE en Saoedi-Arabië) , Spanje, Italië, Ierland, Australië, China (inclusief Hong Kong), India, Japan, Singapore en Taiwan.

Over Palo Alto Networks

Palo Alto Networks, de wereldwijde leider op het gebied van cybersecurity, geeft vorm aan de cloudgerichte toekomst met technologie die de manier waarop mensen en organisaties werken, verandert. Onze missie is om de favoriete cybersecuritypartner te zijn en onze digitale manier van leven te beschermen. We helpen de grootste beveiligingsuitdagingen ter wereld aan te pakken met continue innovatie die de nieuwste doorbraken op het gebied van kunstmatige intelligentie, analyse, automatisering en orkestratie benut. Door een geïntegreerd platform te leveren en een groeiend ecosysteem van partners mogelijk te maken, lopen we voorop bij het beschermen van tienduizenden organisaties via clouds, netwerken en mobiele apparaten. Onze visie is een wereld waarin elke dag veiliger en veiliger is dan de vorige. Ga voor meer informatie naar www.paloaltonetworks.com.

Palo Alto Networks, Cortex, Prisma, Unit 42 en het Palo Alto Networks-logo zijn handelsmerken van Palo Alto Networks, Inc. in de Verenigde Staten en in rechtsgebieden over de hele wereld. Alle andere handelsmerken, handelsnamen of servicemerken die hierin worden gebruikt of genoemd, behoren toe aan hun respectievelijke eigenaren.