Geplaatst door Siteimprove

Nederlandse organisaties zetten samen webtoegankelijkheid op de kaart

Amsterdam, 21 augustus 2018 – De noodzaak om aan een onlinewereld te bouwen die voor iedereen toegankelijk is, is doorgedrongen tot het Nederlandse bedrijfsleven. Dat ook mensen met een beperking onverminderd toegang moeten hebben bleek vorig jaar al tijdens het drukbezochte Web Accessibility Live 2017. Ook dit jaar steekt de industrie de koppen weer bij elkaar om websites toegankelijker te maken: op 25 september aanstaande organiseren Siteimprove en Stichting Accessibility in het Westergas Theater in Amsterdam de 2018-editie van Web Accessibility Live waarvan de opbrengst naar het goede doel gaat.

Van inspiratie naar toepassing
Vorig jaar stond het evenement in het teken van inspireren en bewustwording, dit jaar zullen ‘best practice sharing’ en de toepasbaarheid van webtoegankelijkheid centraal staan. Gedurende deze dag zullen bezoekers onder meer inzicht krijgen in hoe andere organisaties werken aan webtoegankelijkheid. Daarnaast wordt er aandacht geschonken aan hoe je een organisatie meekrijgt in dit proces en hoe je daadwerkelijk aan de slag kunt gaan.

Een noodzakelijke investering voor de toekomst
“Dat webtoegankelijkheid bij Nederlandse organisaties op de agenda staat is een stap in de goede richting. Voor een duurzame en constructieve aanpak is het echter belangrijk dat organisaties het niet alleen oppakken omdat het móet, maar omdat ze ook snappen waar ze het voor doen,” stelt Auke Grondsma, Managing Director Benelux bij Siteimprove. “Webtoegankelijkheid raakt een op de vijf mensen en dat zijn alleen nog maar de mensen met een permanente beperking. Een toegankelijke website is bovendien beter indexeerbaar voor Google en wordt daarmee makkelijker vindbaar. Toegankelijkheid is daarom een noodzakelijke investering in de toekomst voor organisaties, zowel vanuit sociaal als vanuit economisch oogpunt. Ik hoop dat Web Accessibility Live 2018 zal zorgen voor nog meer kennisdeling, zodat iedereen die aanwezig is, vertrekt met de kennis om dit toe te gaan passen binnen de eigen organisatie.”

Toegankelijkheidsexperts
Ook dit jaar zal er weer een keur aan interessante sprekers en gasten acte de présence geven. Dagvoorzitter Vivianne Bendermacher is oprichter van Techionista, een platform over vrouwen en technologie, en regelmatig als expert te zien op het gebied van technologie en lifestyle bij RTL Boulevard. Jarno Duursma is trendwatcher digitale technologie en auteur van vier boeken. Op een inspirerende, heldere en energieke wijze schetst hij het landschap van digitale trends. Raph de Rooij, van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, zal aandacht besteden aan het Besluit digitale toegankelijkheid dat op 23 September 2018 van kracht wordt. Iacobien Riezebosch van Firm Ground is expert op het gebied van webtoegankelijkheid en zal een ‘best practice sharing sessie’ leiden, waarin verschillende organisaties delen hoe zij werken aan webtoegankelijkheid. Brian Bors, toegankelijkheidsexpert bij Stichting Accessibility, zal een ‘hands on’ sessie zal geven over mobiel testen.

Voor het goede doel
Kaarten voor het evenement bedragen €74,95. De totale opbrengst van de kaartverkoop gaat naar HandicapNL, een goed doel dat zich inzet voor het bevorderen van toegankelijkheid. “De slogan van HandicapNL luidt: Iedereen eerlijke kansen,” zegt Grondsma. “Dat sluit natuurlijk perfect aan bij ons streven naar toegankelijkheid en het doel van het evenement.”

Aanmelden
Wie Web Accessibility Live 2018 wil bezoeken, kan zich hier aanmelden. Het evenement vindt plaats op dinsdag 25 september, van 09:30 tot 17:00 in het Westergas Theater te Amsterdam. Klik hier om het evenement aan uw agenda toe te voegen.