Industry Wire

Geplaatst door Groupon

Nederlandse reiziger kiest voor avontuur

Amsterdam, 10 maart 2016 – Bijna de helft (46 procent) van de Nederlandse reizigers typeert zichzelf als ‘ontdekker’ en zoekt graag het avontuur op tijdens een reis. Maar een kwart van hen boekt al zijn reizen ruim van tevoren. Dat doen Nederlanders vergeleken met andere Europeanen het vaakst via een tablet. Dit blijkt uit onderzoek van dealsite Groupon onder Europese reizigers*. Nederlanders onderscheiden zich van andere Europeanen. Zo blijkt dat Fransen risicomijdend zijn: zij bezoeken vooral aanbevolen plekken uit reisgidsen (50 procent).Spanjaarden geven de voorkeur aan een strak geplande reis (57 procent). Duitsers typeren zichzelf als ‘go with the flow’ (62 procent).

Er ‘even tussenuit’ blijkt populair onder Europeanen. Zo gaat bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) zo’n drie tot zes keer per jaar een nachtje weg. De Franse toerist neemt het wat ruimer; van hen gaat 18 procent minimaal 15 keer per jaar er tussenuit. Verre bestemmingen zijn populair onder Nederlanders. 63 procent koos de afgelopen drie jaar voor een vakantie naar Zuid-Europa en 45 procent bezocht Centraal-Europa. Ook Zuid-Oost Azië blijkt een populaire bestemming te zijn. Met 14 procent gingen de afgelopen jaren veel meer Nederlanders die kant op dan andere Europeanen (5 procent gemiddeld). Het avontuurlijke karakter van de Nederlanders blijkt ook uit het boekgedrag. Maar een kwart boekt al zijn reizen lang van tevoren vergeleken met ruim de helft van de Spanjaarden (53 procent). Het Europese gemiddelde ligt op 34 procent.

Politieke en economische ontwikkelingen beïnvloeden reisbestemming 2016
Op basis van de onderzoeksresultaten is het aannemelijk dat Nederlanders hun vakantieplannen laten beïnvloeden door politieke ontwikkelingen en de daarbij komende veiligheidsrisico’s. De afgelopen drie jaar bezocht 12 procent van de Nederlandse respondenten Noord-Afrika, slechts 2 procent is dit jaar van plan die kant op te gaan voor vakantiedoeleinden. Ditzelfde geldt voor het Midden-Oosten, waarbij een daling is te zien van 8 naar 4 procent voor het jaar 2016. Toch blijven minder vakantiegangers dit jaar in eigen land, dat is ‘slechts’ 52 procent, wat de aantrekkende economie als oorzaak kan hebben.

Boeken via tablet
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders en Britten voorop lopen met zoeken en boeken via een tablet. 47 procent van de Nederlanders en 44 procent van de Britten zoekt reizen via een mobiele website. Voor het boeken van reizen is dit respectievelijk 29 en 31 procent. Voor de andere onderzochte landen liggen de percentages voor zoeken onder de 25 procent en voor boeken onder de 17 procent.  Echter, het zoeken en boeken van reizen wordt door alle Europeanen nog altijd door minimaal driekwart van de mensen gedaan via laptop of desktop. De Nederlandse percentages voor zoek- en boekgedrag zijn als volgt:

Boeken
1. Laptop of desktop 84 procent
2. Tablet – website 29 procent
3. Tablet – app 17 procent
4. Mobiel – app 12 procent
5. Mobiel – website 10 procent

Zoeken
1. Laptop of desktop 81 procent
2. Tablet – website 47 procent
3. Tablet – app 31 procent
4. Mobiel – app & website 24 procent
5. Mobiel – app & website 24 procent

Frederik van der Veen, managing director van Groupon licht toe: “Wij zien een enorme stijging in bezoeken op onze Hotels & Reizen-pagina via onze apps voor mobiel en tablet, meer dan 200% vergeleken met vorig jaar. Daar ligt voor ons een kans om mobiel- en tabletgebruik nóg toegankelijker te maken. We streven ernaar de mobiele ervaring te optimaliseren door onze apps continu te blijven verbeteren, zodat het boeken van een reis met een mobiel device gemakkelijk is en voor de hand ligt.”

Groupon stuurde al meer dan 1,5 miljoen reizigers op pad
Groupon Hotels & Reizen is inmiddels bijna vijf jaar actief op de Nederlandse markt. In totaal verkocht de reisafdeling van Groupon in Nederland al bijna 800.000 vouchers en stuurde het meer dan 1,5 miljoen reizigers op pad. Wereldwijd bedroeg de omzet van Groupon Hotels & Reizen in 2015 ongeveer 760 miljoen dollar. Groupon werkt er hard aan om haar reisplatform steeds verder te laten groeien. Sinds eind vorig jaar kunnen hotels bijvoorbeeld gebruikmaken van de gratis booking tool. Daarmee zijn reserveringen gemakkelijk te managen voor de hotelier en kan de consument eenvoudig reserveren.

——-

* Over het onderzoek. Groupon deed in februari 2016 onderzoek onder 5248 respondenten uit Groot-Brittannië, Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje en Nederland. Er deden 773 Nederlandse respondenten mee aan het onderzoek. De respondenten zijn mensen die in 2015 een aankoop deden bij Groupon Hotels & Reizen.

Het Groupon Hotels & Reizen-team is deze week aanwezig bij de grootste reisbeurs ter wereld, ITB. De Groupon Box staat in hal 9, stand nummer 105.

Over Groupon
Groupon [NASDAQ: GRPN] is een wereldwijde aanbieder van lokale deals en dé plek om aankopen te doen waar en wanneer jij dat wilt. Door Groupon’s wereldwijde schaalvoordelen en netwerk, biedt het bedrijf overal ter wereld de beste deals aan.

Via de Groupon-website of -app ontdekken consumenten het beste uit hun stad met Groupon ‘Lokaal’, genieten zij van vakanties met Groupon ‘Hotels & Reizen’ en krijgen scherpe kortingen op onder andere elektronica, mode en interieur met Groupon ‘Producten’.

Voor ondernemers is Groupon een marketing- en salesplatform met een groot bereik waarmee nieuwe, nieuwsgierige en aantrekkelijke klanten worden aangetrokken. Groupon biedt ondernemers een reeks aan services om hun bedrijf te laten groeien en effectiever te opereren, waaronder op maat gemaakte deals, een online reserveringssysteem en waardevolle klantinzichten tijdens en na afloop van de deal.

Om de beste deals te bekijken of de Groupon-nieuwsbrief te ontvangen, ga naar www.groupon.nl of download de mobiele app via www.groupon.nl/mobile. Voor meer informatie over Groupon-oplossingen voor ondernemers en samenwerkingsmogelijkheden, ga naar works.groupon.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht