Nederlandse start-up opent aanval op gevestigde audiomerken met Bluetooth koptelefoon als abonnement

UTRECHT, mei 2017 – Na Spotify en Netflix kun je nu ook een abonnement op je hoofdtelefoon nemen. Een jaar na de lancering van de eerste hoofdtelefoon as-a-service komt de Nederlandse startup Gerrard Street een Bluetooth model. In de eerste 36 uur van de crowdfunding campagne werd ruim 50% van de financiering opgehaald. “Onze ruim 800 klanten laten zien dat vooral jongeren openstaan voor de weg naar gebruik van producten in plaats van bezit”, vertelt Tom Leenders, medeoprichter van Gerrard Street.
Het afgelopen jaar zag de startup haar klantenbestand met ruim 60% toenemen. Voor de oprichters reden genoeg om een tweede product te lanceren. “Omdat wij abonnementhouders hebben, in plaats van eenmalige klanten, weten we goed wat er speelt in onze achterban. Omdat 78% van onze klanten jonger dan 30 is zetten we bijvoorbeeld Whatsapp en Facebook Messenger in om met ze te chatten.” aldus Yvette Koppert, mede-oprichter.
De afgelopen jaren is de vraag naar draadloze oor- en hoofdtelefoons enorm toegenomen, “onder andere door de iPhone 7, die geen audio uitgang meer heeft” vervolgt Yvette. Ook in de markt is deze trend te zien. In de VS worden sinds vorig jaar meer draadloze kop- en oortelefoons verkocht dan bedrade en ook in West-Europa is dit segment ondertussen goed voor 2 miljard euro omzet. De startup geeft nu gehoor aan deze ontwikkeling door een zelf ontworpen Bluetooth hoofdtelefoon aan te gaan bieden.
Net als het vorige model is deze hoofdtelefoon volledig modulair. Zoals bij Legoblokjes kan elk onderdeel gemakkelijk worden losgehaald en vervangen. Het product wordt geleverd als een brievenbuspakket en de gebruiker monteert hem zelf; “zelfs iemand met twee linkerhanden kan hem in elkaar zetten“ volgens Leenders. En gaat er iets stuk, dan wordt dat onderdeel kosteloos vervangen en daarna gerecycled. Met dit systeem heeft Gerrard Street in haar eerste jaar al 350 hoofdtelefoons van de afvalberg gered.
Dankzij een toelating tot de startup accelerator Climate-KIC ontving het jonge bedrijf een subsidie van €45.000, waarmee de ontwikkeling deels gefinancierd kon worden. Ook is het bedrijf een partnership met CJP (Culturele Jongeren Paspoort) aangegaan. Om de productie helemaal rond te krijgen heeft Gerrard Street begin deze maand een crowdfunding campagne gelanceerd. Via de campagne pagina op Oneplanetcrowd (http://bit.ly/2qMxwjd) kan het project vanaf €8 al ondersteund worden.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.