Geplaatst door Salesforce

Nieuw Salesforce-onderzoek onthult dat innovatie en data de marketingagenda’s in onzekere tijden beïnvloeden

Amsterdam, 2 juni 2020 – Salesforce, de wereldwijde leider op het gebied van CRM, lanceert de zesde editie van het State of Marketing-rapport, waaruit blijkt dat technologie de verwachtingen van klanten naar een nieuw hoogtepunt brengt. Nederlandse marketeers pakken niet langer alleen de rol van zender, maar zoeken ook actief de interactie met klanten om een zinvolle klantrelatie te onderhouden tot ver na de eerste aankoop. Uit het onderzoek bleek ook dat de normen voor klantbetrokkenheid weer aan het veranderen zijn en dat Nederlandse marketeers prioriteit geven aan innovatie in een sterk veranderd landschap.

Vandaag de dag hebben marketeers – net als de rest van de wereld – te maken met een crisis. Maar naarmate de tijd vordert, zullen bedrijven zich herstellen, neemt het vertrouwen toe en ontstaat er een nieuwe blijk van waardering voor innovatie. In Nederland verwachten marketeers naast augmented reality ook dat virtual reality en nieuwe regelgeving tegen 2030 voor transformatie gaan zorgen. Toch wordt er vooral verwacht dat er nieuwe online klanten en prospects komen, omdat het digitale leven nog meer dan voorheen doordringt tot de wereldbevolking.

Voor deze zesde editie van het State of Marketing-rapport heeft Salesforce gegevens verzameld van bijna 7.000 marketingleiders over de hele wereld, verspreid over zes continenten, op het moment dat de COVID-19-crisis uitbrak. Na zorgvuldig ontleden van de onderzoeksresultaten was Salesforce Research van mening dat de inzichten in dit rapport een belangrijke relevantie, waarde en een nuttige leidraad vormden voor marketeers die door deze onzekere tijden navigeren.

“De COVID-19-crisis dwingt marketeers in Nederland om elk facet van hun bedrijf te heroverwegen – van strategische prioriteiten en uitdagingen tot de benodigde technologische- en teamvaardigheden – terwijl ze in een wereldwijde crisis weer aan het werk gaan en de klantervaring blijven transformeren om de komende jaren het best gepositioneerd te zijn voor succes”, aldus Nag Patta, Senior Director Benelux bij Salesforce. “De inzichten vanuit het State of Marketing-rapport van dit jaar zijn een nuttige leidraad voor marketeers die hun bedrijf weer moeten herstellen en transformeren.”

De trends beschreven in het State of Marketing-rapport, zijn gebaseerd op data van marketingleiders van B2B-, B2C- en B2B2C-bedrijven in 30 landen, waaronder 300 respondenten uit Nederland:

• Marketingtransformatie neemt nieuwe urgentie aan: de verwachtingen en het gedrag van consumenten, bedrijven en de maatschappij in het algemeen verschuiven met een ongekende snelheid en omvang. Marketeers hebben in toenemende mate de taak om een leidende rol te spelen in de organisatie. 74% van de marketeers in Nederland leidt bijvoorbeeld initiatieven op het gebied van klantervaringen. Het gaat hier om een combinatie van zowel technologische als organisatorische innovatie. In Nederland is innovatie de topprioriteit voor marketingleiders, terwijl realtime interactie met klanten hun grootste uitdaging is.
  • Klantdata zorgen voor empathische marketing: terwijl klanten te maken krijgen met ‘het nieuwe normaal’ op verschillende gebieden, is persoonlijke en empathische interactie nog nooit zo belangrijk geweest. Het sturen van berichten en aanbiedingen die aansluiten bij de unieke behoeften en verwachtingen van een individu vereist een diepgaand inzicht. Marketeers verschuiven de manier waarop ze klantgegevens verzamelen en/of beheren en maken steeds meer gebruik van technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) die hen helpen om er het beste uit te halen. In Nederland wordt verwacht dat marketeers van 10 databronnen in 2019 naar 20 geprojecteerde databronnen in 2021 gaan. Daarnaast wordt een toename van 230% in AI-adoptie sinds 2018 verwacht.
  • Marketeers verdubbelen de bedrijfswaarde: naarmate bedrijven verschuiven van de crisisperiode naar herstel en aanpassing, hebben marketeers een unieke kans om betrouwbare klantrelaties in zakelijke waarde om te zetten. Marketeers houden steeds vaker statistieken bij zoals klanttevredenheid, digitale betrokkenheid en levenslange klantwaarde om een holistisch beeld te krijgen van wat werkt en wat niet werkt in de customer journey. B2B-marketeers spelen een bijzonder sterke rol in de groei van bedrijven door middel van account-based marketing (ABM). In Nederland volgt 46% van de marketeers de customer lifetime value (LTV) om het succes te meten.

Klik hier voor het volledige rapport.

Over Salesforce

Salesforce is wereldleider op het gebied van Customer Relationship Management (CRM) en brengt bedrijven dichter bij hun klanten in het digitale tijdperk. Opgericht in 1999, stelt Salesforce bedrijven van elke omvang en branche in staat om te profiteren van krachtige technologieën – cloud, mobiel, sociaal, internet van dingen, kunstmatige intelligentie, spraak en blockchain – om een 360 graden beeld van hun klanten te creëren. Ga voor meer informatie over Salesforce (NYSE: CRM) naar: www.salesforce.com/nl.