Nieuw sociaal consumentenmerk: Supergoods

Een groep ervaren ondernemers, onder wie de oprichters van Werkspot.nl, lanceert een nieuw sociaal consumentenmerk: Supergoods. Supergoods levert alledaagse thuisproducten, zoals tampons, scheermesjes en contactlenzen op abonnementsbasis. Supergoods houdt de kosten bewust laag en doneert jaarlijks 100% van de nettowinst aan sociale projecten in ontwikkelingslanden. Op die manier wil het nieuwe consumentenmerk structureel bijdragen aan het bestrijden van ongelijkheid in de wereld. Supergoods werkt daarvoor samen met Plan Nederland.
Consumenten sluiten via één van de websites van Supergoods een abonnement af op een product en krijgen dit maandelijks thuisbezorgd. Supergoods levert A-merkkwaliteit producten tegen een marktconforme prijs. Het eerste product dat Supergoods op de markt brengt zijn tampons onder de naam Supertamp (www.supertamp.nl).
Minimale kosten: nettowinst wordt jaarlijks 100% gedoneerd
Het idee achter Supergoods is om de kosten laag te houden en jaarlijks alle nettowinst aan sociale projecten in ontwikkelingslanden te doneren. De winst van Supertamp -het eerste merk van Supergoods- wordt volledig gedoneerd aan de Plan-campagne “Because I’m a Girl” die strijd voert tegen kinderarbeid, kindhuwelijken en kindprostitutie. Om het donatiebedrag zo hoog mogelijk te maken, ontvangen de aandeelhouders geen dividend en worden de kosten voor bedrijfsvoering, management en marketing tot een minimum beperkt.
Joost Gielen, één van de oprichters: “Met Supergoods willen we bewijzen dat een andere marktbenadering en een broodnuchtere bedrijfsvoering structureel tot meer winst kunnen leiden. Winst die we niet in onze eigen zakken laten verdwijnen, maar die we jaarlijks volledig doneren aan sociale projecten in ontwikkelingslanden. Net als een steeds grotere groep consumenten streven ook wij naar een eerlijke en duurzame wereld. Door zich aan te sluiten bij Supergoods kunnen consumenten daar aan meewerken. We hebben gekozen voor Plan Nederland omdat we in Plan een betrouwbare en professionele partner vinden die werkt aan duurzame verbeteringen in levensomstandigheden en toekomstperspectief van kinderen.”
Monique van ’t Hek, directeur Plan Nederland: “Wij verwelkomen initiatieven zoals die van Supergoods. Uiteraard verheugen wij ons over de steun die wij mogen ontvangen, maar we zien ook dat het past in een trend waarbij steeds meer bedrijven zich bewust zijn van de rol die zij spelen in de wereld. Het besef dat er meer is dan winst maken alleen draagt bij aan een betere wereld. Plan richt zich specifiek op meisjes omdat zij vaak structureel achtergesteld worden, maar tegelijkertijd ook de sleutel in handen hebben om de armoedespiraal te doorbreken. In die zin is het wel symbolisch dat het eerste product dat Supergoods in de markt zet tampons zijn. In veel landen gaan meisjes namelijk niet naar school wanneer zij ongesteld zijn, omdat zij niet de beschikking hebben over goede hygiënische middelen voor dit maandelijkse ongemak. Dat hindert hun schoolcarrière.”
Over Supergoods
Supergoods levert alledaagse thuisproducten, zoals tampons, scheermesjes en contactlenzen op abonnementsbasis. Supergoods hanteert een transparant bedrijfsconcept tegen minimale kosten, waarbij 100% van de nettowinst jaarlijks aan sociale projecten in ontwikkelingslanden wordt gedoneerd.
Over Plan Nederland
Plan is een internationale kindgerichte ontwikkelingsorganisatie die zich al 76 jaar inzet om de levensomstandigheden van meisjes en jongens in ontwikkelingslanden te verbeteren. Plan werkt aan een wereld waarin meisjes en jongens dezelfde rechten en kansen krijgen, zodat alle kinderen zich volledig kunnen ontwikkelen. Plan doet dit door het uitvoeren van projecten in 50 ontwikkelingslanden.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.