Geplaatst door Sogeti

Nieuw VINT-rapport van Sogeti pleit voor een ‘AI-first’ bedrijfsstrategie

Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti lanceert het laatste rapport in het vierluik over de opkomst van kunstmatige intelligentie. In dit trendrapport ‘AI-first: Leren van de machine’ adviseert VINT hoe organisaties kunnen profiteren van de inzet van kunstmatige intelligentie, ofwel Artificial Intelligence (AI), met een zogenaamde ‘AI-first’ strategie. Het rapport staat vol met concrete voorbeelden van hoe de samenleving transformeert van een digitaal en mobiel tijdperk naar een fase waarin machines niet langer leren van mensen, maar mensen leren van machines. Met de inzet van AI is er sprake van ‘verslimming van de versnelling’ volgens de auteurs van dit nieuwe trendrapport. Het is de laatste in de reeks van vier rapporten over de opkomst en invloed van kunstmatige intelligentie.

Zes acties om van ‘AI-first’ een succes te maken
“In dit laatste rapport over AI presenteren we zes acties die organisaties helpen om hun intelligentie, het zogenaamde Corporate IQ, te vergroten. Van een bimodale AI-strategie voor zowel de bestaande IT-huishouding zoals disruptieve AI-toepassingen tot een ‘mindful’ aanpak: een cultuur stimuleren waarin het ontdekken en opbouwen van nieuwe kennis centraal staat”, vertelt Menno van Doorn, één van de auteurs van dit ‘AI-first’ rapport en directeur van VINT van Sogeti.

Dit nieuwe VINT-rapport schetst drie fases van het internet. In het ‘digital first’ decennium tot 2007 stond de bouw van de netwerksamenleving centraal, met de wereldwijde massale adoptie van het internet. In het mobiele tijdperk dat daarop volgde, kreeg het individu met de smartphone een hulpmiddel om het eigen leven te besturen. De ‘mobile first’ aanpak heeft de prioriteit van websites en ondersteuning van de vaste werkplek verdrongen. Bovendien ontstonden daarmee nieuwe verdienmodellen zoals het bekende Uber en AirBNB. In het nieuwe AI-tijdperk is netwerkintelligentie de nieuwe motor voor een datagedreven economie. Het leren van de computer staat daarin centraal, volgens VINT.

Kunstmatige intelligentie geeft machines het vermogen om waar te nemen, te interpreteren, te leren, te ontdekken en ons in gewone mensentaal aan te spreken. VINT spreekt over ‘The New Fabric of the Internet’. Het rapport bevat tal van praktijkcases, van AI-systemen die zelfstandig onderzoek doen en robots die reclames maken en kassaloos winkelen, tot banken die de chatboteconomie als strategische toekomst zien.

Het nieuwe VINT trendrapport ‘AI-first: Leer van de machine’ is te downloaden via https://www.sogeti.nl/download-rapport-6-acties-om-een-succesvolle-ai-first-strategie-te-zetten.

Vier rapporten over kunstmatige intelligentie
Dit rapport is samengesteld op basis van uitgebreid onderzoek, interviews en workshop met bestuurders van verschillende organisaties en wetenschappers.

Met de lancering van dit vierde rapport wordt een reeks afgesloten over de opkomst en invloed van kunstmatige intelligentie. Het eerste rapport in de serie geeft een introductie. ‘The bot effect: Friending a brand’ is het tweede rapport dat ingaat op de chatboteconomie. De invloed van angst voor kunstmatige intelligentie staat centraal in het derde rapport ‘de Frankenstein factor’. Sander Duivestein, Thijs Pepping en Menno van Doorn zijn de auteurs van genoemde rapporten, die beschikbaar zijn via https://www.sogeti.nl/hoe-ga-je-om-met-de-angsten-voor-kunstmatige-intelligentie-rapport. Deze rapporten zijn verschenen vanaf begin 2016.

Over VINT
Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van IT-dienstverlener Sogeti doet onderzoek naar belangrijke technologische ontwikkelingen. Afgelopen jaren heeft VINT onderzoek gedaan naar Open-Source innovatie en Crowdsourcing (2006), social media (2008), de crisis en paradigmaverschuiving (2010), het App Effect (2012), Big Data (2013) , Internet-of-Things (2014) en disruptie (2015). VINT is opgericht in 1994 en heeft inmiddels ook meer dan 10 boeken en een groot aantal videoproducties gelanceerd. Meer informatie is te vinden op www.sogeti.nl/over-sogeti/vint.

Over Sogeti Nederland B.V.
Sogeti is een toonaangevende IT-dienstverlener op het gebied van technologie en engineering services. Het bedrijf biedt oplossingen die digitale transformatie mogelijk maken. Grootzakelijke organisaties vertrouwen op de uitgebreide kennis en ervaring voor clouddienstverlening, digitale veiligheid, kwaliteitszorg & testing en digital manufacturing. Sogeti combineert daarbij slagvaardigheid en implementatiesnelheid met sterke technologiepartnerships volgens bewezen methodieken. De IT-dienstverlener voorziet in een eigen wereldwijd leveringsmodel Rightshore®.

Passie voor het vakmanschap zit in de genen van de meer dan 2450 Sogetisten werkzaam (dicht)bij de klant. Sogeti Nederland B.V. maakt deel uit van de wereldwijde Sogeti groep met zo’n 25.000 IT-professionals in 15 landen, gevestigd in meer dan 100 locaties in Europa, de VS en India. De Sogeti groep is een dochteronderneming van het in Parijs beursgenoteerde bedrijf Cap Gemini S.A. Meer informatie is beschikbaar op www.sogeti.nl.