Geplaatst door Verizon Connect

Nieuwe AI Dashcam van Verizon Connect brengt verbeterde veiligheid en beheermogelijkheden naar wagenparken

Verizon Connect introduceert zijn nieuwe Artificial Intelligence (AI) Dashcam-oplossing in een select aantal landen in de regio’s EMEA en Asia Pacific (APAC). De AI Dashcam biedt een breed scala aan innovatieve functies die wagenparkbeheerders meer inzicht bieden in gevaarlijke gebeurtenissen op de weg. Bestuurders die riskant rijgedrag vertonen ontvangen in real time meldingen in de cabine voor coachingdoeleinden.

De nieuwe dashcam van Verizon Connect maakt gebruik van artificial intelligence voor de realtime detectie van potentieel gevaarlijke gebeurtenissen op de weg om de veiligheid van bestuurders te verbeteren. De oplossing Integrated Video verbindt de camerabeelden met Reveal, het GPS-trackingsysteem van Verizon Connect. Integrated Video is beschikbaar voor nieuwe en bestaande gebruikers van Reveal in Nederland, België, Australië, Ierland, Nieuw-Zeeland en het Verenigd Koninkrijk. De oplossing kan worden gebruikt in combinatie met twee modellen van de AI Dashcam. Eén model is volledig op de weg gericht en kan worden opgewaardeerd met een op de bestuurder gerichte uitbreidingscamera. Het andere model filmt beelden van zowel de weg als de bestuurder.

“De nieuwe AI Dashcam heeft geavanceerde functies die de veiligheid een boost geven en wagenparkbeheerders meer inzichten bieden”, zegt Erin Cave, directeur Product Management bij Verizon Connect. “Met deze nieuwe technologie kunnen onze klanten belangrijke stappen zetten met het toekomstbestendig maken van hun wagenpark.”

Volgens het 2023 Fleet Technology Trends Report van Verizon Connect liep de transportsector de afgelopen drie jaar voorop in het gebruik van videotechnologie. In Nederland heeft bijna de helft (49%) van de deelnemende bedrijven video-oplossingen geïmplementeerd. In België was dit 42%. 70% van alle respondenten wereldwijd gebruikte die voor het verbeteren van de veiligheid van bestuurders. Nog eens 68% gebruikte die om hun onderneming in te dekken tegen onterechte schadeclaims. 44% gebruikte videotechnologie om het aantal verkeersongelukken terug te dringen.

Het Advanced Driver Assistance System (ADAS) monitort op gevaarlijk rijgedrag zoals bumperkleven en op de nabijheid van voetgangers en fietsers. Het Driver-Monitoring System (DMS) bewaakt onder meer op afleiding van de bestuurder, telefoongebruik en tekenen van vermoeidheid. Voordelen van de AI Dashcam zijn onder meer:

– Modulair ontwerp: De AI Dashcam kan met behulp van een speciale uitbreidingscamera eenvoudig worden opgewaardeerd van een op de weg gerichte camera tot een tweerichtingscamera.
– Kleiner en gestroomlijnder: Organisaties met wagenparken kunnen gebruikmaken van één apparaat voor het opnemen van beelden van zowel de weg als de bestuurder. Ze kunnen de AI Dashcam zelf eenvoudig installeren dankzij het minimum aan kabels en draden.
– Toekomstbestendig: De hardware biedt ondersteuning voor waardevolle toekomstige uitbreidingen.
– Privacy by design: De nieuwe hardware wordt geleverd met lensdoppen die de privacy waarborgen op momenten waarop beeldopnamen ongewenst of niet nodig zijn.
– Geluidswaarschuwingen in de cabine: Bestuurders worden tijdens het rijden in real time attent gemaakt op onveilige situaties.

De AI Dashcam van Verizon Connect geeft duidelijk hoorbare waarschuwingen aan bestuurders af wanneer die onveilig rijgedrag detecteert, zoals tekenen van vermoeidheid, afleiding en telefoongebruik. De dashcam laat de bestuurder vervolgens weten dat die corrigerende maatregelen moet treffen. Een cloudgebaseerd artificial intelligence-systeem distilleert bruikbare inzichten uit de videobeelden. De opnamen worden automatisch geanalyseerd op ernst en voorzien van tags met contextuele informatie. Wagenparkbeheerders weten op die manier precies welke informatie relevant is en kunnen vervolgens actie ondernemen om de veiligheid van bestuurders te verbeteren. Het is mogelijk om videobeelden van incidenten automatisch naar het platform te verzenden, zodat die door de juiste medewerkers en managers kunnen worden beoordeeld. Bij roekeloos rijdgedrag kunnen wagenparkbeheerders de beelden gebruiken om bestuurders van coaching te voorzien en hen veilige rijgewoontes bij te brengen.

Verizon Connect ontvangt keer op keer erkenning voor zijn innovatieve producten. De afgelopen twee jaar sleepte het maar liefst negen brancheprijzen in de wacht. Deze vormen een blijk van erkenning voor zijn oplossingen Reveal en Integrated Video. Deze onderscheiden Verizon Connect van de concurrentie door meer te bieden dan alleen voertuiggegevens en asset tracking-data. Verizon Connect werd onder meer bekroond met de volgende prijzen: IoT M2M Vehicle Telematics Solution of the Year van de Breakthrough Awards, 2021 Top Software & Technology Providers van Food Logistics, New Product or Service of the Year: Automotive, Transportation, Storage & Logistics tijdens de 6e editie van de jaarlijkse American Best in Business Awards en Best GPS Tracking Solutions of 2022 van TechRadar.

Verizon Connect bouwt aan een wereld van verbonden mobiliteit door de manier waarop mensen, voertuigen en dingen zich door de wereld verplaatsen te automatiseren, verbeteren en transformeren. Zijn complete reeks toonaangevende oplossingen en diensten zetten innovatie, automatisering en verbonden data aan het werk voor organisaties met wagenparken en stellen die in staat om veiliger, efficiënter en productiever te werk te gaan. De meer dan 3.000 toegewijde werknemers van Verizon Connect, verspreid over 15 landen, voorzien klanten van technisch hoogstaande platforms en oplossingen voor mobiliteit. Ga voor meer informatie naar verizonconnect.com/nl.

Over Verizon
Verizon (NYSE, Nasdaq: VZ) werd op 30 juni 2000 opgericht en is een van ’s werelds leidende aanbieders van technologie- en communicatiediensten. Het hoofdkantoor staat in New York City maar het bedrijf wordt over de hele wereld vertegenwoordigd. Met zijn wereldwijde activiteiten genereerde Verizon in 2021 een omzet van 133,6 miljard dollar. Het bedrijf biedt spraak-, data- en videodiensten en -oplossingen aan via zijn bekroonde netwerken en platforms. Hiermee komt het bedrijf tegemoet aan de vraag van klanten naar mobiliteit, betrouwbare netwerkverbindingen, veiligheid en controle.

VERIZON ONLINE NEWS CENTER: Nieuwsberichten, blogs, biografieën en contactgegevens voor de media zijn beschikbaar via het Online News Center van Verizon op verizon.com/news. Nieuws van Verizon Enterprise Solutions is ook beschikbaar via een RSS feed op www.verizon.com/about/rss-feeds.