Geplaatst door Saferequest

Nieuwe applicatie voor privacyvriendelijk bestanden ontvangen

Woost Technologies uit Amsterdam lanceert vandaag SafeRequest. Met deze applicatie kunnen professionals veilig bestanden uitwisselen met hun relaties. Net als met de betaalapp Tikkie maakt iemand een verzoek aan voor bijvoorbeeld een kopie van het paspoort. De ontvanger kan deze vervolgens uploaden. Anders dan e-mail maakt SafeRequest gebruik van end-to-end encryptie en is het AVG-proof.

De applicatie van SafeRequest geeft gebruikers de mogelijkheid in een beveiligde omgeving een aanleververzoek aan te maken. Bij dit verzoek hoort een unieke link naar een persoonlijke uploadpagina. De link is vervolgens te delen via bijvoorbeeld e-mail of WhatsApp. Privacygevoelige informatie zoals persoonlijke, medische of financiële gegevens komen op die manier nooit meer bij de verkeerde ontvanger terecht. Alleen de persoon waarvoor de gegevens zijn bedoeld kan de documenten openen.

Omdat veel professionals nog altijd gebruikmaken van e-mail voor het opvragen van documenten, voldoen zij vaak niet aan de AVG-regelgeving. Het beveiligingsniveau van e-mail laat te wensen over en bestanden kunnen onversleuteld op een server achterblijven. Bovendien brengt data-opslag buiten de EU een zeker risico met zich mee. SafeRequest is ontwikkeld als veilig alternatief en aanvulling op e-mail en andersoortige diensten om gevoelige bestanden mee te versturen. Daarmee speelt het in op een groeiend maatschappelijk probleem: de onveilige uitwisseling van privacygevoelige bestanden en vertrouwelijke informatie.

End-to-end encryptie

De privacyvriendelijke applicatie maakt gebruik van zogeheten asymmetrische encryptie. SafeRequest versleutelt de aangeleverde documenten vóór het uploaden met een publieke sleutel. De ontsleuteling kan pas na de download plaatsvinden met behulp van de privé-sleutel. Waar die eerste wordt bewaard op de server, blijft de laatste altijd en uitsluitend in de browser van de gebruiker. Alleen de ontvanger kan daardoor de inhoud inzien. Ook SafeRequest zelf heeft geen toegang tot de digitale bestanden. Voor extra beveiliging hebben gebruikers bovendien de optie hun account te voorzien van tweestaps-authenticatie. Daarmee is elk document met drie beveiligingslagen beschermd.

Overzicht van aangeleverd materiaal

Door digitale bestanden op te vragen via SafeRequest beschikken gebruikers altijd over een overzicht van de uitstaande verzoeken. Het bijbehorende dashboard geeft bijvoorbeeld zakelijke gebruikers inzicht in de nog ontbrekende documenten. Dit scheelt tijd bij het herinneren van klanten die nog niet alles hebben aangeleverd.

Meer informatie

Voor aanvullende info verwijzen we u graag naar de website https://saferequest.nl.

——