Geplaatst door Pegasystems

Nieuwe mobiele Pega app uitgerust met AI voor slimmer en gerichter klantadvies op de winkelvloer

AMSTERDAM –  13 juli, 2017Pegasystems Inc. (NASDAQ: PEGA), de softwareleverancier van krachtige customer engagement toepassingen voor toonaangevende organisaties, heeft een tablet-applicatie ontwikkeld waarmee retailmedewerkers elke klant een persoonlijke winkelbeleving kunnen bieden met behulp van AI (Artificial Intelligence).

Door interacties uit het verleden te analyseren kan elke medewerker met behulp van Pega Retail  Advisor klanten overal in de winkel slimmer en gerichter adviseren. Daarnaast kunnen medewerkers ook iedere verkoop- of servicetaak  – van het checken van de voorraad tot het plaatsen van een bestelling – afhandelen op hun mobiele apparaat in plaats van op een vaste terminal bij de kassa. Retailers zijn nu in staat om de winkelbeleving rondom de klant te organiseren in plaats van de medewerker als uitgangspunt te nemen. Dit zorgt voor meer efficiency, meer rendabele vestigingen en meer tevreden klanten.

Liever afwassen dan naar de winkel

Steeds minder consumenten bezoeken een fysieke winkel, showroom of vestiging omdat ze bijna alles dat ze nodig hebben kunnen bestellen met een swipe op hun mobiele apparaat. In een recent onderzoek van Capgemini gaf een derde van de respondenten aan dat ze liever de afwas doen dan naar een winkel gaan. Winkeliers hebben hierop gereageerd met ingrijpende metamorfoses in een poging om een meer uitnodigende winkelbeleving te creëren. Maar afgezien van cosmetica, ontbreekt het de verkoopmedewerkers nog steeds aan tools voor een echte klantgerichte service die klanten een reden geeft om telkens terug te komen.

Pega Retail Advisor maakt fysieke locaties weer aantrekkelijk door verkopers met behulp van geavanceerde AI naar the next best action voor elke afzonderlijke klant te loodsen. De AI-engine biedt als het ware een realtime kijkje in de gedachtegang van de klant door iedere individuele interactie over alle kanalen te analyseren; van koop –en zoekgeschiedenis, tot servicegesprekken en marketingmomenten. Deze inzichten worden naar prioriteit gerangschikt op het mobiele apparaat van de verkoper; hetzij voor een specifieke productaanbeveling, een dienstverlening op maat dan wel voor een servicetaak zoals het plannen van een afspraak of een bestelling uit een ander filiaal. Winkelmedewerkers hoeven niet langer te gissen naar de reden van het winkelbezoek, zij kunnen klanten nu exact bieden wat ze nodig hebben.

Met Pega Retail Advisor kunnen consumentgerichte bedrijven – van warenhuizen en autoshowrooms, tot bancaire instellingen, winkels voor draadloze internetvoorzieningen en verzekeringskantoren –  hun persoonlijke verkoop- en servicebeleving met realtime AI transformeren en daardoor zorgen voor:

• Meer ontvankelijke klanten: verkopers kunnen dwingende – vaak als hinderlijk ervaren – verkooptactieken achterwege laten en elke interactie echte toegevoegde waarde geven. Klanten staan hierdoor meer open voor advies en zijn eerder geneigd om terug te komen. Deze persoonlijke benadering laat klanten zien dat de verkopers weten wat zij willen, op een manier die online lastig is te evenaren. Zelfs nieuwe klanten zonder productgeschiedenis kunnen aanbevelingen op maat krijgen na het beantwoorden van een paar korte en simpele vragen.
  • Effectievere verkoopmedewerkers: iedere verkoper kan de best presterende worden met behulp van voorspellende analyses die hem door elke stap loodsen. Dit zorgt voor een consistentere beleving, ongeacht wie de klant helpt. De mobiele app maakt verkopers productiever doordat ze niet langer gebonden zijn aan de vaste beeldschermen en stroomlijnt servicetaken door ze rechtstreeks vanaf het mobiele apparaat te kunnen uitvoeren.
  • Betere verkopen en omzetgroei: in plaats van ‘de snelle verkooppraatjes’ ondersteunt intelligentie medewerkers om producten en diensten te verkopen die de klant daadwerkelijk wil en nodig heeft. Op korte termijn vergroot dit de kans op meer omzet, door het product aan te bieden dat op dat moment het beste voldoet aan de wens van de klant. Op lange termijn leidt iedere transactie tot meer vertrouwen en loyaliteit, meer herhaalverkopen en een groter bestedingspatroon.

Pega® Customer Decision Hub zorgt voor de onderliggende AI-capaciteit en voorspellende analyses van  Pega Retail Advisor waarmee klantgerichte aanbevelingen op maat worden gedaan. De app is onderdeel van Pega´s reeks CRM applicaties, waaronder Pega® Marketing, Pega® Sales Automation en Pega® Customer Service, voor gegevensuitwisseling, functionaliteit en intelligentie van de apps naar het mobiele apparaat van zowel de verkoopmedewerkers als binnen de gehele organisatie.

Pega Retail Advisor is vanaf vandaag beschikbaar. Ga voor meer informatie naar https://www.pega.com/insights/resources/pega-retail-advisor.

“Fysieke winkels blijven continu bezig hun identiteit te bepalen in de snel veranderende wereld van de detailhandel om hen heen”, aldus Derk-Jan Brand, Managing Director Benelux & Nordics bij Pegasystems. “Met Pega Retail Advisor kunnen winkels terugwinnen wat websites en apps nooit helemaal kunnen vervangen, namelijk face-to-face contact en daarmee een essentieel verschil maken. Nu kan iedere verkoopmedewerker de beste van de winkel worden door klanten de meest ultieme persoonlijke beleving te bieden waardoor ze vaker terug zullen komen.”

Ondersteunende Bronnen:
Product achtergrond: Pega Retail Advisor fact sheet

eBook: Pega Customer Decision Hub

Video: Een nieuw tijdperk van customer engagement

Over Pegasystems

Pegasystems is toonaangevend leverancier van software voor customer engagement en operationele excellence. Pega’s toepassingen kenmerken zich door de hoge mate van aanpasbaarheid. Het op een cloud-architectuur gebaseerde Pega® Platform stelt gebruikers in staat om applicaties snel in te zetten en uit te breiden om te kunnen voldoen aan strategische business eisen. Al dertig jaar levert Pega mogelijkheden op het gebied van CRM en BPM, aangevuld met kunstmatige intelligentie (AI) en robotic proces automatisering (RPA), om ’s werelds meest toonaangevende merken te helpen bij het realiseren van baanbrekende resultaten. Voor meer informatie: www.pega.com