Geplaatst door COVR

Nieuwe robots moeten veilig zijn voor mensen: Een nieuwe gratis digitale tool helpt bedrijven op weg

De nieuwe generatie robots werkt nog nauwer samen met mensen, waardoor manueel werk minder vervelend wordt. In de gezondheidszorg worden robots bovendien zo dicht mogelijk bij de mens ingezet: voor revalidatie of ondersteuning van arm- of beenfunctie. Dit stelt echter hoge eisen aan de kennis over veiligheid. De robots in een fabriek verschuilen zich immers niet langer achter een hek, maar delen hun werkruimte met werknemers, en in een revalidatiecentrum delen ze een ingewikkelde dans met hun gebruikers.

Daarom heeft het Europese samenwerkingsverband COVR – met het Deens Technologisch Instituut, de Nationale Onderzoeksraad van Italië, Fraunhofer IFF in Duitsland, Commissie voor Alternatieve Energieën en Atoomenergie in Frankrijk en Roessingh Research & Development in Nederland – een digitale online toolbox ontwikkeld, die snel en gratis toegang biedt tot alles wat je moet weten als je een veilige collaboratieve robot (of cobot) wilt.

“We proberen een van de barrières weg te nemen die de verspreiding van robots kan vertragen: Dat bedrijven niet weten waar ze hulp en informatie over veiligheid kunnen krijgen”, zegt Aske Bach Lassen, projectcoördinator van het COVR-project bij DTI. Safearoundrobots.com – dat is de naam van de nieuwe digitale dienst – helpt bedrijven op hun route naar veilige cobots. Je kunt er inspiratie opdoen bij anderen die ook een cobot gebruiken, informatie voor ontwikkelaars bekijken over het maken van een risicobeoordeling en relevante normen en protocollen vinden over hoe je je robot op veiligheid kunt testen.

Draagbare robot-exoskeletten en revalidatierobots zijn een heel speciaal geval van cobots, waarbij contact tussen de robot en de menselijke gebruiker geen incident maar de bedoeling is, en dat gedurende langere perioden. Hier is veiligheid van het grootste belang, maar er zijn ook bepaalde uitdagingen. Door een domein-overstijgende benadering toe te passen, bouwen we voort op bestaande kennis en ‘best practices’ uit andere domeinen, zoals industrieel gebruik van cobots, en maken we de weg vrij om ook de ontwikkeling van cobots voor revalidatie en ondersteuning te faciliteren.

“De COVR Toolkit heeft mij inzicht gegeven in robotveiligheid en hoe ik het beste een veilige cobot kan implementeren. Het heeft me expertise gegeven die ik nergens anders in de cobot-omgeving heb gevonden”, zegt Kim Gungaard, Automation Supporter bij het wereldwijde bioscience bedrijf Chr. Hansen en gebruiker van de toolkit.

“De toolkit kan helpen, ongeacht je kennisniveau. Voor de beginner biedt het advies over veilig programmeren van cobots en hoe je een risicobeoordeling uitvoert, terwijl de expert kennis kan vinden over validatieprotocollen, recente publicaties over veiligheid en een overzicht van geavanceerde meetapparatuur, waarmee je de veiligheid van je robot kunt testen”, zegt Aske Bach Lassen.

Hulp wordt geboden

Alle Europese partners in COVR zijn sinds 2018 bezig om de weg naar veiligere robots korter en overzichtelijker te maken. Safearoundrobots.com helpt bij het ontwerpen, ontwikkelen en inrichten van veilige cobots binnen productieomgevingen, gezondheidszorg, logistiek en landbouw, en de hulp is hard nodig.

“De cobotindustrie vraagt al meer dan een decennium om meer diepgaande begeleiding en praktische voorbeelden. Met de hulp van safearoundrobots.com hoop ik dat er meer collaboratieve robots worden geïnstalleerd, door middel van een efficiënte en grondige risicobeoordeling”, zegt Lasse Kieffer, voorzitter van de Deense robot standardisatiecommissie. Hij vervolgt: “Het kan moeilijk zijn om te bepalen welke richtlijnen en normen relevant zijn voor een specifieke collaboratieve robot-toepassing. Met een paar simpele muisklikken leidt deze tool u naar de relevante documenten.”

Wat is COVR?

COVR is een Europees samenwerkingsverband onder leiding van het Deens Technologisch Instituut. Het samenwerkingsverband richt zich op validatie van robotveiligheid – hoe test, meet en documenteert u dat uw robot-oplossing voldoet aan bestaande eisen uit richtlijnen, wetten en normen. De missie van COVR is het verhogen van de veiligheid van alle robots die ruimte delen met mensen, door het testen van veiligheidsgerelateerde vaardigheden van cobots in alle domeinen. Het COVR-consortium bestaat uit het Deense Technologische Instituut (DTI), de Italiaanse Nationale Onderzoeksraad (CNR), het Duitse Fraunhofer IFF, de Franse Commissie voor Alternatieve Energieën en Atoomenergie (CEA) en Roessingh Research and Development uit Enschede, Nederland. Het project wordt gefinancierd door de EU.