Nieuwe Shopware versie 5.3 uitgebracht

Schöppingen, 31.07.2017 – De softwareleverancier Shopware heeft vandaag de nieuwe versie 5.3 uitgebracht. Zoals reeds aangekondigd tijdens de Shopware Community Day dit jaar is het hoofdthema van deze release ‘Customer Centricity’: Het systeem moet voldoen aan de wensen van de klanten en de winkelexploitanten. Met haar versie 5.3 beantwoordt Shopware aan de behoeften van de community met drie nieuwe topfuncties: Sjablonen voor shoppingwerelden, Customer Streams en uitgebreide filterfuncties. Sinds versie 5.2 zijn er meer dan 750 suggesties uit het Shopware Universum geïmplementeerd, waarmee Shopware opnieuw een mijlpaal heeft bereikt in klantgeoriënteerde ontwikkeling. “Onze klanten weten precies wat er nog ontbreekt in de moderne shoppingervaring. Wij luisteren naar deze aanbevelingen en gebruiken ze om Shopware verder te ontwikkelen,” aldus Stefan Hamann, directeur van shopware AG.
De belangrijkste vernieuwingen van Shopware 5.3 in detail:
Sjablonen voor shoppingwerelden
Emotionele shoppingwerelden zijn al lang een elementair kenmerk van Shopware. Vanaf versie 5.3 is het nu mogelijk shoppingwerelden te exporteren en naar wens in andere winkels te importeren. Zo kunnen sjablonen die voor shoppingwerelden zijn gemaakt, worden gebruikt om voor elke winkel individuele inhoud op basis van aanwezige structuren weer te geven. De standaardversie van Shopware wordt geleverd met zeven sjablonen. De Community Edition bevat vier sjablonen en vanaf de Professional Edition zijn er nog eens drie extra sjablonen beschikbaar. Sjablonen voor shoppingwerelden kunnen nu ook in de Community Store worden aangeboden of gekocht.
Nieuwe filters en sortering
De basisinstellingen omvatten nu een nieuwe module voor filteren en sorteren. De winkelexploitant kan instellen hoe zijn producten binnen een categorie moeten worden gesorteerd of welke sorteringen doorgaans worden aangeboden. Daarnaast kunnen er afzonderlijke filters worden ingesteld die bijvoorbeeld uit meerdere eigenschappen of Product Stream-criteria kunnen bestaan. Er kan desgewenst ook live worden gefilterd. De weergave wordt nu via Ajax bijgewerkt, waardoor pagina’s niet meer opnieuw hoeven te worden geladen. In de standaardversie van Shopware 5.3 kunnen filters nu ook links in de navigatie worden gepositioneerd.
Via Product Streams naar de Customer Streams
De Product Streams maken vanaf Shopware 5.2 vast deel uit van Shopware. Het principe van deze streams, dynamisch filteren op basis van assortimenteigenschappen, is nu ook op klantniveau geïntroduceerd. Klanten kunnen nu gemakkelijk op basis van hun koopgedrag in zogenaamde Customer Streams worden ingedeeld. Vervolgens kunnen ze individueel worden benaderd met specifieke aanbiedingen in de vorm van banners op de startpagina of waardebonnen. Dankzij een nieuwe logincookie herkent de winkel een klant zelfs bij een volgend bezoek, mits de klant zich niet expliciet heeft afgemeld.
Meer functies in Shopware ERP
Vanaf Shopware 5.2 is Shopware ERP powered by Pickware al integraal onderdeel van de commerciële Shopware-versies. Tegelijk met de release van Shopware 5.3 wordt dit met enkele nieuwe functies uitgebreid. Om ervoor te zorgen dat er altijd artikelen op voorraad zijn wanneer klanten een bestelling plaatsen, is er nu intelligente voorraadplanning. Pickware biedt al langer ondersteuning voor meerdere magazijnen. Dit wordt nu uitgebreid met ‘chaotische opslag’, zodat producten niet langer op dezelfde plek hoeven te worden bewaard. Met ‘Click & Collect’ wordt nog een wens van de community vervuld. Bestellingen worden in de webwinkel voltooid, maar de producten kunnen op een later tijdstip bij een fysieke winkel worden afgehaald.
En verder…
In Shopware versie 5.3 is de core nog verder afgeslankt. In totaal kon 60% van het Zend Framework worden verwijderd. Het ging daarbij om onderdelen die Shopware niet meer gebruikt in de huidige lijn. Ook op het vlak van Frontend PHP en themabereik zijn vele optimalisaties doorgevoerd. En dat is te merken! Google Page Speed, een indicator voor de snelheid van een internetsite, geeft een stijging van 40 punten aan. Daarnaast is de vertrouwde Captcha-beveiliging technisch en functioneel opnieuw geïmplementeerd. Helemaal nieuw is de zogenaamde Honeypot-oplossing met een onzichtbare query.
Toegewezen afbeeldingen kunnen vanaf nu rechtstreeks via de mediamanager worden vervangen. Dit hoeft niet meer via het artikel te worden gedaan. Met een innovatieve 3D-plugin op de GitHub kunnen winkelexploitanten in de toekomst heel eenvoudig 3D-inhoud in hun winkel gebruiken.
Samenvatting van Shopware 5.3
Shopware heeft met een aantal vernieuwingen de ‘Age Of The Customer’ ingeluid. Zowel in de B2C- als in de B2B-handel zijn er voor winkelexploitanten vele nieuwe mogelijkheden om online handel nog eenvoudiger te maken. Hiermee wordt duidelijk een koers naar de toekomst gezet. De eindafnemer moet eenvoudiger en gemakkelijker dan ooit een bestelling in de webwinkel kunnen doen.
- Shopware 5.3. is beschikbaar
- Focus op Customer Centricity
- Drie nieuwe topfuncties: Sjablonen voor shoppingwerelden, Customer Streams en nieuwe filterfuncties
- Te downloaden onder http://community.shopware.com/Downloads_cat_448.html
Shopware
shopware AG is een Duitse softwareleverancier van webwinkelsystemen. Het bedrijf is in 2000 opgericht, heeft 130 medewerkers en concentreert zich momenteel op zijn kernproduct Shopware 5.3. Dit product is een nieuwe, toonaangevende shopsoftware voor ondernemingen en webwinkels van elke omvang. shopware AG heeft thans 60.000 klanten en meer dan 1200 handelspartners en is daarmee een van de succesvolste producenten van shopsoftware. Bovendien is het bedrijf een van de grootste innovators op het gebied van eCommerce in Duitsland. De onderneming is een naamloze vennootschap, onafhankelijk, voor de volle 100% door de eigenaar beheerd en uit eigen kapitaal gefinancierd. Dit garandeert een hoge mate van flexibiliteit.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.